fredag 12 april 2024

Fem en fredag vecka 15: Roliga frågor

 

Ännu en härlig morgon efter att ha sovit gott i natt. Och idag ser det ut att bli fint väder också. Kan det bli bättre än så här? Men min pessimistiska sida inflikar såklart "Nu kommer det väl hända nåt skit för så här bra kan det inte fortgå speciellt länge". Men so far so good, så av bara farten ska jag nu svara på elisamatildas fem frågor i veckans Fem en fredag. Temat är

ROLIGA FRÅGOR

1. Vad kommer att spela mest roll när du blir 80?
Jag skulle bli förvånad om jag överlevde till 80, men ifall att så skulle det viktigaste vara att vara klar i knoppen och ganska rörlig rent fysiskt så jag kan fortsätta utforska och lära mig nya saker och besöka nya platser-

2. Har du lånat eller tagit något du sen aldrig lämnat tillbaka?
Kan väl finnas någon lånebok som aldrig lämnats tillbaka från  den tiden jag fortfarande använde bibliotek och lånade böcker av kompisar

3. Fixar du saker själv, eller låter du någon annan fixa åt dig?
En blandning skulle jag vilja säga. Jag är ju halsidesförlamas så det som jag kan fixa med en hand klarar jag själv, resten tar maken hand om.

4. Vad var din favoritleksak som barn?
Kommer inte ihåg speciellt många men jag älskade såklart mina Barbies


Men mest av allt kommer jag ihåg mina böcker varav den mest älskade jag fortfarande har i min bokhylla


5. Vilket är det konstigaste djuret?

Vet inte om det finns något djur jag tycker är speciellt konstigt, men näbbdjuret är väl ett av de mest märkliga


och för mig är det nog illern som är den mest fascinerande


Efter att ha ägt, fött upp och jobbat med dem i 20 års tid fortsätter de att fascinera, för det finns alltid något nytt att lära sig










7 kommentarer:

  1. om man verkligen måste välja så vill jag helst vara klar i knoppen. Sett iller i koppel i en park i Stockholm. Tror inte jag har böcker som tillhör någon annan.

    SvaraRadera
  2. det finns många konstiga djur. men det konstigaste är nog människan. hälsan - på alla områden - vill en ju ha kvar. Barbiedockor ha jag aldrig lekt med. inte dottern heller. inte ens dotterdottern, förresten. men hon har å andra sidan minst tusen gosedjur

    SvaraRadera
  3. Jag svarade också näbbdjuret på sista frågan. Ett mycket märkligt djur!

    SvaraRadera
  4. Har en kompis som också är halvsidesförlamad. Han har precis fått en slags permobil som han kör omkring med. Vilken frihet. Men han använder den bara när det är varmt och fint, så han är väldigt frusen av sig.
    Önskar mig också att jag är klar i knoppen när jag fyller 80, om jag nu gör det, vilket jag heller inte är säker på.
    Din lilla Iller är otroligt söt, den måste man ju bara gilla:-)

    SvaraRadera
  5. Illrar är skojiga djur. Jag litar inte helt på dem, man behöver nog lära känna dem, men har mött några i mitt liv. En väninna fick alltid vara illervakt hos sin dotter fast hon hellre hade velat ha barnbarn. Barbiedocka hade även jag som inte var så mycket för dockor, men det var skoj att klä på nya kläder. Trevlig helg

    SvaraRadera
  6. När jag var barn fanns det inga barbiedockor. Det innebär att jag snart är 80, och planen är att bli 100. Om jag håller mig friskt vill säga. Annars får det vara!

    SvaraRadera
  7. Tråkigt med förlamningen, men förhoppningsvis ska det inte påverka din livslängd, jag önskar dig i alla fall allt gott! Kul att du har din favoritbok kvar, önskar jag hade varit lika sparsam, har nästan inget kvar sen barndomen... :( Ha en fin fredag!

    SvaraRadera