fredag 19 april 2024

Fem en fredag vecka 16: Antingen eller

 
Efter en god natts sömn (5 tim sammanhängande djup sömn -  Wohoo!) är jag riktigt pigg och redo att få lite extra gjort idag. Har en hel massa myndighetspapper att fylla i och skicka in som jag hittills varit alldeles för trött för att ta itu med men idag känner jag att jag orkar med sånt också. Men först nånting lite roligare, nämligen elisamatildas Fem en fredag. Temat den här veckan är

ANTINGEN ELLER


1. Vill du hellre laga mat eller ta hand om disken?
Laga mat såklart -lite  så har vi det uppdelat redan nu: Maken skalar, styckar och skivar, jag steker, kokar och kryddar. Matlagning är ett brinnande intresse för oss båda, vi älskar att läsa kokböcker/recept och kombinera ihop våra egna. En del lägger jg faktiiskt också upp på min Instagramsida Boklystenpirjo. Maken är en mästare på att packa diskmaskinen och det som ska diskas för hand klarar han snabbt så därför tar han hand om disken.

2. Går du hellre på en aktivitet utomhus eller inomhus?
Både och. På våren/sommaren gärna utomhus förutom när solen är alltför stark (bränner mig otroligt snabbt - trots heltäckande klädsel, solcreme med hög solskyddsfaktor osv) då håller jag mig gärna inomhus eller i allqa fall i  skugga.Vintertid gärna utomhus så länge det inte blåser (vilket det alltid gör hör i Uppsala) och så länge det är torr luft (vilket gör att kylan inte känns så hård). Men vintertid är det också mysigt och lockande att vara inomhus i värmen

3. Handlar du hellre online eller i affär?
Beror på vad det är jag ska köpa. Kläder, vare sig det är nya eller second-hand, vill jag gärna se fysiskt för att se att storleken stämmer och så att kvaliteten avgör vad det får kosta. Livsmedel gärna i affär så jag kan hitta ev extrapriser och röda lappar (30-50% rabatt), men kollar alltid veckokampanjerna på nätet. Receptfria apoteksvaror gärna på nätet och ibland också receptbelagda (är så bekvämt att få allt hemlevererat med fri frakt). Smink och krämer gärna på nätet.

4. Titta på soluppgång eller solnedgång?
Båda. Är egentligen en nattmänniska och solnedgången är lite magiskt men numera vaknar jag så tidigt att jag hinner se soluppgång också 

5. Väljer du upplevelser under en semester eller göra ingenting?
En blandning av båda. Eftersom jag är så känslig mot sol så trivs jag gärna inomhus eller i skuggan läsandes en bok som utomhus på t ex loppis el sightseeing  på morgonen eller eftermiddagen/kvällen (när solen ännu inte är så stark.



5 kommentarer:

  1. jag låter också maken skala, stycka och skiva, går fort. Men vi skalar nästan ingenting längre... inte rotsaker.

    SvaraRadera
  2. låter trevligt med gemensamt matintresse. kläder behöver en se på och ta i; prova och kolla färger. numera undviker jag stark sol. den känns inte bra i huden. solnedgångar kan jag ställa upp på men knappast soluppgångar.

    SvaraRadera
  3. Vad kul att ni har samma intresse när det gäller mat. Handlar minimalt på nätet, men mediciner skickar jag nästan alltid efter. Det har funkat jättebra, och går nästan fortare än att ta sig till apoteket och handla. Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Jag har alltid gillat matlagning o har även jobbat som krögare, men numera i mitt enpersonshushåll så är det inte så kul. Lagar mat kanske var tredje dag, sen äter jag samma samma eller fryser ner någon portion. Jag gillar inte het sol o värme så skugga eller ligga i sjön är ett måste. Trevlig helg

    SvaraRadera
  5. Trean är vi helt överens om.
    Fyran - har nog aldrig sett en soluppgång tror jag. Är en nattuggla och håller mig till solnedgångar. Å ärligt talat - ser du skillnaden mellan dom två?
    Jag älskar äta mat, men ogillar laga den. När min man levde så turades vi om att laga mat, dvs. han lagade nog 80 procent av maten och jag diskade. Älskar att diska från hand alltså. Har ingen diskmaskin, aldrig haft. Det funkade så bra med två alternerande levande diskmaskiner;-)

    Jättekul att du var extra pigg idag. Hoppas du hann/orkade med allt som du hade planerat.

    SvaraRadera