fredag 2 december 2016

Julia av Otto de Kat

Titel: Julia
Författare: Otto de Kat
Format: Inbunden
Antal sidor: 195
Förlag: Lind & Co
Recensionsexemplar
En världsomsegling på 366 dagar

" En sommareftermiddag 1981 hittas fabriksägaren Christiaan Dudok död i sitt arbetsrum. Han har tagit sitt liv utan att lämna något avskedsbrev. På skrivbordet ligger en tidning från 2 april 1942 uppslagen och artikeln rapporterar om bombningarna i Lübeck. I listan över döda är ett namn markerat: Julia Bender.

Det är i slutet av 1930-talet som studenten Christiaan, snart klar med sina studier, träffar Julia - en modig tyska som aktivt tar avstånd från nazistregimen. Christiaan faller handlöst. Men omständigheter gör att han inte kan stanna i Tyskland och han tvingas lämna kvinnan han älskar, trots att han anar att det är något han kommer att få ångra för resten av sitt liv."

--------------------

Jag läste Besked från Berlin förra året och bara älskade den. Så när jag såg att det skulle komma en bok till av Otto de Kat så var jag ju bara tvungen att läsa den.

Julia är också en stor berättelse i litet format, dvs en berättelse på bara ca 200 sidor som täcker en längre tidsperiod med stora världshändelser. Språket är sparsmakat, och varje ord är noga utvalt så att innehållet i varje mening uttrycker så mycket som möjligt. En annan sak som jag bara älskar är att den här författaren litar på sina läsare, han litar på att läsaren klarar av att fylla i själv så mycket att varje enskild sak inte behöver förklaras och/eller beskrivas, bilden av händelser och miljö blir ändå fullständig i läsarens hjärna.

Någonting annat som i mina ögon utmärker de Kats båda böcker är att båda skulle kunna avslutas med orden "Hur skulle du ha gjort? Skulle du ha xxx eller yyy?" Både Besked från Berlin och Julia väcker en del frågor och tvingar läsaren att rannsaka sig själv en del. Det här är väldigt bra berättelser att diskutera kring.

Tyvärr griper inte Julia tag i mig riktigt på samma sätt som Besked från Berlin, jag engagerar mig inte riktigt på samma sätt. Med det sagt så måste jag också påpeka att Julia på intet sätt är sämre än Besked från Berlin, däremot tar den kanske inte riktigt upp en lika svår fråga som den tidigare boken, hur jag skulle göra är avsevärt lättare att komma fram när det gäller den moraliska biten och det är kanske det som gör att jag inte riktigt blir lika involverad i den här berättelsen.
Otto de Kat börjar verkligen bli en av mina absoluta favoritförfattare och jag hoppas få läsa ännu fler böcker av honom.

Mer info om författaren och hans böcker finns på Otto de Kats websida

Tack Lind & Co för rec.exet!

Min recension av

Besked från Berlin (titeln är länkad till recensionen)




Julia finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar