onsdag 27 februari 2019

Recension: Huset som Joel ärvde av Karin Jarl Nydén

Titel: Huset som Joel ärvde
Författare: Karin Jarl Nydén
Format: Danskt band
Antal sidor: 288
Förlag: Förlag Hede
Recensionsexemplar

"Mitt hus i Käglanskogen ska vara fyllt av kärlek, av sång och spel och vackra verser. Ingenting annat.
Så skrev Seth, som också kallades Svenne. Så ville han att det skulle vara och de orden var han mån om att bevara till eftervärlden.
Historien och livet vill annorlunda. Nittonhundratalet far förbi. Människor flyttar in och flyttar ut. Älskar, sjunger, diktar och sörjer. Hatar och förföljer. I Europa rasar krig.
Den unge Joel vill gömma sig för onda tungor och försöker rädda sig, och den han älskar, bakom låsta dörrar och höga plank. Där vill han skriva sitt mästerverk. Men råttorna och husets hemligheter hindrar honom.
Nu är året 2018 och Sverige fylls åter av dem som lämnat krig och svält. Som önskar trygghet och arbete. Ett nytt liv.
Plank och murar. Låsta dörrar och stängda gränser-
Mitt hus ska vara fyllt av kärlek..."

----------------------

Jag fick en förfrågan från författaren om jag ville läsa den här boken och tog emot den med förbehållet att det kunde ta lite tid innan jag kunde klämma in den i mitt lässchema. På grund av en del oförutsedda händelser tog det ännu längre tid än vad jag hade räknat med innan jag kunde ta mig an boken, men nu är den äntligen läst.

Det var lite svårt att komma igång med den här boken, jag tyckte första halvan var ganska spretig, berättelsen om Jenny och Joel var lätt att följa men det fanns så många sidospår att det emellanåt var lite problematiskt att hålla reda på hur allt hängde ihop, speciellt som det blev också lite hopp mellan olika tidsperioder. Efter halva boken handlade det mesta om Jenny och Joel och då blev det direkt lättare att följa den röda tråden.

Fram tills halva boken tyckte jag att Joel var en lite udda figur, men sen blev han bara otäck. Det var nästan så att boken bytte karaktär från att ha varit historisk bok till att bli en spänningsroman. Jag fick nästan ont i magen av att läsa om hur Joel blev mer och mer paranoid och kontrollerande. Jenny, som karaktär, fick ja inte alls lika mycket känslor för eller reagerade lika mycket på. hon var ett offer, det var synd om henne men samtidigt var hon inte riktigt lika verklig som Joel.

Den här boken tar också upp flyktingar och främlingsfientlighet både det historiska och det nutida.

Det känns som att författaren har väldigt mycket hon vill berätta och har försökt få in allt i en enda bok och det resulterade i att boken blev ganska spretig.  Jag vet ju att de olika berättelserna hängde ihop både genom huset och/eller relationerna människor emellan så kanske det var att berättelserna utspelade sig under olika tidsperioder, eller att det blev ganska tvära kast emellanåt  som gjorde att det inte riktigt fungerade för mig. Kanske att den fungerar bättre för någon annan.

Tack Karin Jarl Nydén för rec.exet!

Jag har bjudit på en smakbit ur boken i ett annat inlägg HÄR

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Karin Jarl Nydéns websida

Huset som Joel ärvde finns att köpa hos t ex

Adlibris Danskt band
Bokus Danskt band
CDON Danskt band




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar