torsdag 28 februari 2019

Recension: Lång väg till rättvisa av David Baldacci

Titel: Lång väg till rättvisa
Originaltitel: Long Road to Mercy
Serie: Atlee Pine, del 1
Författare: David Baldacci
Översättning: John-Henri Holmberg
Format: Inbunden
Antal sidor: 409
Förlag: Bokfabriken
Recensionsexemplar

"Ole, dole, doff...
Det har etsat sig fast i Atlee Pines minne - kidnapparens fasansfulla ramsa när han valde mellan sexåriga Atlee och hennes tvillingsyster Mercy. Mercy blev bortförd, Atlee skonades. Hon återsåg aldrig sin syster.
Tre decennier efter den fruktansvärda natten arbetar Atlee Pine för FBI:s Arizona-avdelning där hon ensam ansvarar för Grand Canyon.
När en turist försvinner spårlöst djupt inne i Grand Canyon kallas Pine in för att leda utredningen. Det visar sig snart att turisten inte rest till Grand Canyon för att beundra det dramatiska landskapet. Men när Pine börjar f ihop intressanta ledtrådar i fallet blir hon plötsligt bortkopplad från utredningen. Att vägra lyda order kan äventyra hennes karriär vid FBI, men om hon inte fortsätter utreda fallet på egen hand riskerar hon nationens säkerhet. Atlee Pine tvingas till ett ödesdigert beslut."

----------------
Lång väg till rättvisa är första delen i en ny serie av den här författaren. Jag har läst några böcker ur de andra serierna (men inte läst serierna ända från början) och gillat dem så när jag såg den här ville jag såklart läsa den också, speciellt nu när jag har möjlighet att följa serien från del 1.

I de andra böckerna har huvudpersonen varit en man men i den här är det en kvinna, Atlee Pine. Hon är en udda personlighet med en del mörkt bagage från det förflutna. Hon är också fysiskt väldigt annorlunda och inte vad man riktigt förväntar sig, tyngdlystare och lång för att vara kvinna. Även om jag brukar gilla udda personligheter så är det inte henne jag fastnar för, än så länge har jag inte lärt känna henne tillräckligt bra. Min favorit i den här boken är istället Atlees sekreterare Carol Blum. Inte heller hon är vad man skulle kunna kalla för vanlig och jag nästan längtar efter de avsnitt där hon dyker upp.

Som i alla de böcker jag läst av David Baldacci är tempot högt och intrigen inte bara spännande utan också intressant och med tillräckligt många oväntade vändningar att man inte har en chans att gissa sig till vad och vem som ligger bakom de olika brotten.

Det här är en serie som jag absolut vill fortsätta att följa och jag ser fram emot nästa bok om och med Atlee Pine och Carol Blum.

Tack Bokfabriken för rec.exet!

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR


Mer info om författaren och hans böcker finns på David Baldaccis websida

Mina recensioner av andra böcker jag läst av den här författaren

Morden i Baronville
Ingenmansland

Lång väg till rättvisa finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar