måndag 18 februari 2019

Recension: Pow wow av Tommy Orange

Titel: Pow wow
Originaltitel: There There
Författare: Tommy Orange
Översättning: Eva Åsefeldt
Format: Inbunden
Antal sidor: 300
Förlag: Bokförlaget Polaris
Recensionsexemplar

"Alla ska de till Big Oakland Pow wow. En nykter Jacquie Red Feather som försöker hitta tillbaka till familjen hon lämnat bakom sig. Opal Viola Victoria Bear Shield som vill se den unge Orvil dansa. Han har lärt sig traditionell dans på Youtube och ska uppträda offentligt för första gången. Dene som samlar på historier och Edwin som letar efter pappan han aldrig träffat. Vissa är där för att ge. Andra för att ta. Och livet kommer aldrig mer att bli detsamma."

------------------------------

Författaren Tommy Orange är medlem i stammarna Cheyenne och Arapaho i Oklahoma och Pow wow är hans debutroman.

Boken är uppdelad i kapitel som var och en berättar en eller ett par personers historia. Det finns gemensamma beröringspunkter och en av dem är att de alla ska delta i Big Oakland Pow wow. En Pow wow är en indiansk sammankomst där olika stammar träffas för att dansa, sjunga och hedra sina förfäders traditioner.



De gånger man träffar på indianer i litteraturen så brukar det vara antingen historiskt eller, speciellt i äldre böcker, någon version av den romantiserade "ädle vilden" och jag har nog inte stött på någonting om dagens indianer tidigare. Det är det som skiljer Pow wow från andra böcker om indianer, även om författaren i förordet ger en kort historisk bakgrund så handlar den här boken om indianer i det moderna samhället, urbana indianer som fötts i städerna.
Det är ett myller av människor i boken och jag får emellanåt bläddra tillbaka för att hänga med, hålla koll på de olika personerna och för att kunna följa den röda tråden hela vägen fram till den stora Pow wowen.

En del av de här människornas berättelser är tragiska, en del hoppfulla men det man direkt ser är det där sökandet efter identitet och hur viktig bevarandet av kontakten med den egna kulturen och sederna är för den egna identiteten. Den här handlar om indianer men samma kan man nog känna igen hos de flesta minoritetskulturer i olika länder.

Slutet på boken kom som en överraskning, trots att jag följt hela vägen dit och borde varit förberedd på det men i mitt huvud hade jag konstruerat nånting helt annorlunda, ett mer förutsägbart slut än vad det blev. På ett sätt är jag ändå nöjd med slutet för det passade nog bättre än de som jag hade väntat mig.

Jag fastnade totalt för den här boken och kunde inte sluta läsa, samtidigt som en del av berättelserna är djupt tragiska är den bitvis också väldigt rolig, men framför allt så är det här en otroligt välskriven debutroman. Jag ser verkligen fram emot fler böcker av den här författaren!


Tack Bokförlaget Polaris för rec.exet!

Pow wow finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar