söndag 12 maj 2019

Recension: Arvet av Yrsa Sigurdardóttir

Titel: Arvet
Originaltitel: DNA
Engelsk titel: The Legacy
Serie: Huldar & Freyja, del 1
Författare: Yrsa Sigudardóttir
Översättning: Villemo Linngård Oksanen
Format: Inbunden
Antal sidor: 420
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar

"En kvinna hittas mördad i sitt hem i Reykjavik. Det enda vittnet är hennes sjuåriga dotter.
Kort efter mordet hittas ännu ett offer, även det en kvinna, och polisen står handfallen inför de märkliga bevisen. Huldar, som leder utredningen, får hjälp av barnpsykologen Freyja att prata med det sjuåriga nyckelvittnet. Om de ska hinna lösa fallet i tid, innan mördaren slår till igen, måste de samarbeta - och försöka glömma den  där enda natten de tillbringade tillsammans...
Samtidigt börjar en radioamatör motta underliga meddelanden som verkar ha en koppling till de döda kvinnorna - och till honom själv. Vem är det som kontaktar honom och varför?"

-----------------
Arvet är första delen i en ny deckarserie av den här författare. Jag har läst några böcker av henne tidigare och tyckt att de var bra så när jag såg att hon skulle börja en ny serie blev jag såklart nyfiken och ville läsa den här första delen för att se om serien kanske skulle vara nånting för mig att följa.

Det är alltid lika intressant att följa en handling som utspelar sig på Island och omgivningarna på Island ger en liten extra krydda åt den här mörka berättelsen.

De två huvudkaraktärerna är båda intressanta och än så länge gillar jag faktiskt båda och kan faktiskt förstå den lite aviga stämningen dem emellan med tanke på hur de träffades första gången. Jag är också väldigt glad över att en av huvudpersonerna är en man, det blir en lite mer laddad stämning mellan de båda huvudkaraktärerna när de inte bara är väldigt olika rent personligt utan är också av olika kön.

Arvet är en spännande berättelse i högt tempo som verkligen fick en att sitta klistrad vid boken. Den är mörkare och grymmare än de tidigare böcker jag läst av Sigurdardóttir och faktiskt så tycker jag att den också är bättre. Den här serien vill jag definitivt fortsätta följa och jag ser verkligen fram emot nästa del i serien om Huldar och Freyja.

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!

Mina  recensioner av andra böcker av den här författaren

Den som gräver en grav
Det tredje tecknet
Eldnatt

Arvet finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar