Recension: Pojken som försvann av Cecilia Sahlström

Titel: Pojken som försvann
Serie: Kommissarie Sara Vallén
Författare: Cecilia Sahlström
Antal sidor: 346
Förlag: Bokfabriken

"1998 försvinner en tvåårig pojke spårlöst från ett dagis i Lund. Fallet blir aldrig löst.
Tjugo år senare får kommissarie Sara Vallén vid polisen i Lund in ett tips från Dalapolisen som tycks vara kopplat till den försvunna pojken. Sara och Torsten Venngren åker upp till Falun för att ta reda på mer, men ställs bara inför fler och fler frågor, och när paret som kopplats till försvinnandet hittas döda och märkta med hakkors inser de att de står inför något som är större än de först trott.
Saras döttrar Klara och Bella har startat en studiegrupp för ensamkommande flyktingbarn. Gruppen har trakasserats av en sammanslutning unga män som kallar sig nationalister, och i samband med det försvinner Reza, en av deras elever. De anmäler både trakasserierna och försvinnandet men har svårt att få gehör för sin oro. Men så hittas Reza död i Höje å, med ett hakkors inristat i pannan..."

-------------

Jag har läst andra delen i den här serien men ännu inte hunnit med del 1, trots att jag är ganska så nyfiken på den. Nu kom alltså tredje delen i serien så del 1 får vänta ett litet tag till.

Jag sugs direkt in i handlingen med den försvunna tvååringen och börjar försöka gissa mig till vad som har hänt. Det är riktigt spännande att följa polisernas arbete med att spåra vart pojken har tagit vägen och jag undrar såklart om de ska lyckas hitta pojken.

Det som tyvärr skaver lite för mig är att jag känner att författaren inte riktigt verka lita på att läsaren klarar av att tänka själv. Det är lite där som det blir fel för mig, jag både klarar av och föredrar att tänka själv och dra mina egna slutsatser.  Karaktärerna är ganska skarpt uppdelade i de goda och de onda där de goda är väldigt goda och de onda är så väldigt onda att de inte längre är riktigt trovärdiga. För mig blir det lite för svartvitt  och jag saknar de gråa nyanserna som finns i det verkliga livet.

Trots mina invändningar så tycker jag ju att själva kriminaldelen fungerar bra även om den tyvärr emellanåt kommer lite i skymundan. Pojken som försvann är lättläst och spännande. men jag måste medge att jag faktiskt tyckte mer om förra boken, I egna händer (länk till recension finns längre ner på sidan). Nu måste jag bara se till att läsa del ett också, den har jag hört så mycket positivt om!

Tack Bokfabriken för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Cecilia Sahlströms websida

Min recension av del 2 i serien