tisdag 7 maj 2019

Recension: Det enda jag hör i mitt huvud är ett lockrop från himlen av Henrik Ingvarsson

Titel: Det enda jag hör i mitt huvud är ett lockrop från himlen
Författare: Henrik Ingvarsson
Format: Danskt band
Antal sidor: 229
Förlag: Recito förlag
Recensionsexemplar

"Utåt sett är Oskars tillvaro fortfarande harmonisk och hans fotbollstalang ger honom status. Han är ju ändå son till en gammal allsvensk spelare. Men det är också vid den här tiden hans plågor börjar. Och vad hände egentligen med hans morfar som han aldrig träffat?
Det som på ytan är en lycklig uppväxt är samtidigt Oskars ständiga kamp mot ångesten. Sedan han fick den första panikattacken på en skolresa är den hans följeslagare och i varje minut kan den slå till igen. Alla krafter går åt till att hålla fasaden uppe, även upp i vuxen ålder. Utåt sett ett helt vanligt liv, men inuti Oskar ett satans liv. Han kämpar för att hålla ångesten och depressionen borta - men hur länge ska han orka?"

----------------------------

Det enda jag hör i mitt huvud är den här författarens debutroman och jag fick ett erbjudande från författaren att få läsa den. Självklart tackade jag ja, den passade perfekt in i min läsplanering och så är jag ju svag för debuter.

Den här boken utspelar sig på 70- och 80-talet och det är mycket i den som väcker en massa minnen. Jag växte själv upp från tonåring till vuxen på 70-80talet så på det sättet kommer den här boken väldigt nära ända från början, det är hög igenkänningsfaktor. Författaren har lyckats väldigt bra med att få till stämningen från den tiden.

Man kan verkligen se hur händelserna i Oskars liv leder till den specifika händelsen som till slut blir början på hans psykiska ohälsa. Och genom att man får följa hela vägen så förstår man också hur mycket hans psykiska tillstånd begränsar och hindrar honom senare i livet också. Att han lyckas hålla fasaden utåt är en otrolig bedrift men tyvärr, ansträngningen gör ju inte precis att han mår bättre, snarare tvärtom.

Den här boken låter läsaren inte bara få en nostalgisk tillbakablick till en tidsålder som man nu känner var enklare och lättare utan man får också en inblick i hur psykisk ohälsa kan drabba vem som helst och att det verkligen inte behöver synas utåt att man mår riktigt dåligt.
Jag vill väldigt gärna läsa mer av den här författaren!

Tack Henrik Ingvarsson för rec.exet!

Det enda jag hör i mitt huvud är ett lockrop från himlen finns att köpa från t ex

Adlibris Danskt band/E-bok
Bokus Danskt band/E-bok
CDON Danskt band




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar