fredag 12 juni 2020

Fem en fredag vecka 24: Dagens ord


Jag blev väckt rätt så tidigt i morse av katten Remus som hoppade spinnande upp på mitt bröst och började slicka mig på ögonlocken. Och han slutade inte förräns jag slog upp ögonen, så då var det lika bra att gå upp. Nu har jag alltså kommit igång rätt så ordentligt och då är det dags för Fem en fredag, som anordnas av elisamatilda. Veckans tema är

DAGENS ORD

----------------


1. Vilken är din relation till begreppet "gröna fingrar"?
Vill så mycket men lyckas inte alltid. Under en period hade vi massor med växter hemma och jag förökade samlingen konstant genom sticklingar osv. Men sen kom husdjuren och husdjur och växter går inte alltid så bra ihop - en del växter är ju giftiga och så är de planterade i spännande krukor som bara måste grävas upp för att se om det finns något gömt längst ner i krukan.Numera har vi ju trädgård också och där har vi såklart en massa växter, blommor och odlar grönsaker. Det går relativt bra.

2.Vad skulle du vilja ha i din drömträdgård/balkong?
Mycket blommor och massor med grönsaker

3.Hur kryddar du helst din mat? 
Vitlök, mycket örtkryddor, mycket smak

4. Vad för typ av växter gillar du bäst?
Blommor (pioner, rosor, clematis), bärbuskar och grönsaker




5. Om du fick sätta ett namn på en växt, vad skulle det vara?
Jag är väldigt dålig på att namnge om jag inte har den specifika saken framför mig så jag ser egenheterna. Jag kan alltså inte ge ett svar på den här frågan

10 kommentarer:

  1. Vitlök är nog guds gåva till kockar, både amatörer och experter!

    SvaraRadera
  2. Fina bilder, intressanta svar på den här roliga fredagsutmaningen!

    SvaraRadera
  3. Gott med mycket kryddor i maten, örter ger alltid trevlig smak =) Känner igen det där med att man vill så mycket men inte alltid lyckas, så känner jag att det för mig också.

    SvaraRadera
  4. Om man inte provar kan man aldrig lyckas!

    SvaraRadera
  5. en avkoppling att ha en trädgård.

    SvaraRadera
  6. Vitlök marinerar jag, först i vinäger, sen i olja, skivar på mackan! Bärbuskar ja, det är inte så tokigt, betydligt enklare att plocka från än blåbär och andra vilda bär på marknivå!

    SvaraRadera
  7. ja, visst vill en, men det är ju inte så säkert att det blir så bra för det. tycker mycket om träd, rosor och syrener

    SvaraRadera
  8. Vitlök är verkligen toppen på många sätt. Försöker alltid se till att ha det hemma.

    SvaraRadera
  9. Så trivelig med pusekatt. Jeg har tre stykker, den ene har funnet ut at naboen sover med åpent vindu, så der hopper den inn og legger seg i senga om natta. God helg!

    SvaraRadera
  10. Älskar också vitlök. Dessutom är det ju nyttigt.
    Ingrid

    SvaraRadera