Recension: Längs den lila linjen av Deepa Anappara

Titel: Längs den lila linjen
Originaltitel: Djinn Patrol on the Purple Line
Författare: Deepa Anappara
Översättning: Manne Svensson
Antal sidor: 327

"Jai tittar på alldeles för många polisserier och tycker att han är smartare än vännerna Pari (fast hon har bättre betyg) och Faiz (även om han har ett riktigt jobb), och när en skolkamrat försvinner bestämmer han sig raskt för att lösa fallet. Pawri och Faiz blir hans assistenter, och tillsammans ger de sig ut på jakt genom livliga basarer och trånga marknadsgränder.
I bakgrunden skymtar storstadens lyxiga höghus, och även om Jais mamma jobbar i ett av dem känns det som en helt annan värld. Men det som börjar som en oskyldig lek slår snart över i något långt allvarligare när fler barn i grannskapet försvinner. Jai, Pari och Faiz blir tillsammans tvungna att konfrontera vettskrämda föräldrar, likgiltiga poliser och rykten om barnätande djinner längs den lila tunnelbanelinjen. När tragedin kryper allt närmare förändras deras liv för alltid."

--------------
Jag har nästan inte läst några böcker av indiska författare och det var nog det som gjorde att jag först uppmärksammade den här boken och blev intresserad av den och när jag läste att den är baserad på verkliga händelser och att det här är hennes debutroman ville jag definitivt läsa den.

I Längs den lila linjen kliver man in i en verklighet som är så annorlunda mot hur vi har det att det i början är svårt att ta till sig allt. Föroreningar/Smog i luften som gör det svårt att andas, ett myller av människor och djur på gatorna, stora sociala skillnader där de rika bor i "lyxiga" höghus och och de som bor i slummen ha tur om de kan arbeta för någon som är rik för trots att man får stå ut med mycket så får man också lön och pengar är det alltid ont om. Det är inte ovanligt att även barn arbetar och bidrar till hushållets utgifter eller ingår i ett gäng "sopletare" eller ficktjuvar för att på så sätt skaffa sig mat eller lite kontaktlim att sniffa för att döva sig. I den här miljön bor 9-åriga Jai och hans vänner Pari och Faiz. De har alla familjer men måste ändå, med våra mått mätt, ta ett vuxenansvar om sitt liv. När skolkompisar försvinner börjar de här tre undersöka vart de har tagit vägen och har olika teorier om det. Att

Författaren Deepa Anappara är journalist, har intervjuat massor med indiska barn och berättar i efterordet att uppemot 18 barn försvinner varje dag i Indien och många av dem råkar ut för trafficking och andra brott. Att barn försvinner är ingenting som polisen fäster någon stor vikt vid eller ens letar efter, speciellt om barnen kommer från de fattiga grupperna, eller från minoritetsgrupper, t ex muslimer. Istället bildas medborgargarden som t o m lynchar en anklagad utan att veta om anklagelsen är riktig eller bara påhittad och/eller ett sätt att bli av med vederbörande.

Jag måste säga att det här var verkligen en otroligt läsvärd och engagerande bok och en annorlunda läsupplevelse. Deepa Anappara skriver så målande att det är som att befinna sig mitt i kaoset, man får nästan andnöd av smogen och det går inte att värja sig för ljudnivån.  Samtidigt berättar hon med så mycket empati och ömhet om barnen att man automatiskt gillar dem och önskar dem allt gott. Tyvärr har inte barnen det lätt i Indien och det får man verkligen klart för sig när man läser den här boken. Jag skulle verkligen vilja läsa fler böcker av den här författaren!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Deepa Anapparas websida

Längs den lila linjen finns att köpa hos t ex