söndag 7 juni 2020

Recension: Rättskiparen av Lotta Luxenburg

Titel: Rättskiparen
Serie: Stockholmsgruppen, del 1
Författare: Lotta Luxenburg
Format: Inbunden
Antal sidor: 286
Förlag: Bokfabriken
Recensionsexemplar

"När Isabella Knyckare vid specialenheten Stockholmsgruppen kommer över uppgifter om ett hemligt polisnätverk hamnar hon åter i utsatt läge. Nätverket är misstänkt för att ha ställt sig över lagen i jakten på Stockholms värsta brottslingar. Vilka av kollegorna i Polishuset kan Isabella lita på? Hur långt är de skyldiga beredda att gå för att sanningen inte ska komma fram? När Isabellas internutredning dessutom visar att hennes fästman, som blivit ihjälskjuten i tjänsten, var ett oskyldigt offer i det hemliga nätverkets kamp mot den organiserade brottsligheten, blir Isabellas utredning djupt personlig."

----------------
Rättskiparen är den andra, fristående, delen i serien om Stockholmsgruppen. Jag läste första delen (länk till recensionen finns längre ner på sidan) när den kom förra året och tyckte den var OK och var nyfiken på fortsättningen och nu när andra delen kom så ville jag såklart läsa den.

När det gäller namnen på huvudpersonerna är jag fortfarande väldigt tveksam, på något sätt känns de inte äkta och jag har lite svårt att ta personerna på allvar. Men i den här boken lär man ändå känna både Isabella och Nikolaj lite bättre och då blir de också mer verkliga.

Handlingen är egentligen en klassiker med poliser som tar lagen i egna händer och utövar rättvisa på egna villkor, och på det sättet blir berättelsen lite förutsägbar. Det är högt tempo hela boken igenom med korta kapitel och det gör boken väldigt lätt- och snabbläst.

Trots mina invändningar så har jag ändå fastnat lite för den här serien och ser nu fram emot nästa del.

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Tack Bokfabriken för rec.exet!

Min recension av första delen i serien om Stockholmsgruppen

Infiltratören


Rättskiparen finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar