Recension: Straffet av Yrsa Sigurdardóttir

Originaltitel: Sogid
Serie: Huldar & Freyja, del 2
Författare: Yrsa Sigurdardóttir
Översättning: Villemo Linngård Oksanen
Antal sidor: 374

"Ett mord på en flicka, en lista över framtida offer. Nu måste Huldar och Freyja göra allt för att hinna före mördaren.
Tolv år före mordet på en flicka påträffas en tidskapsel nedgrävd i Reykjavik. Förutom tio år gamla brev, skrivna av en skolklass innehåller den också en lista med initialer på framtida mordoffer. Kort därpå hittas två stympade händer. Det är tydligt att de avlägsnats medan personen var vid liv, men ändå har polisen inga rapporter om någon saknad eller skadad. När den första kroppen väl dyker upp följs den snabbt av ytterligare en, och det står klart att brevet i tidskapseln inte är ett barns oskyldiga påhitt.
Polisen Huldar har degraderats på grund av sitt agerande i ett tidigare fall, och det är inte bara relationen till kollegorna som skaver. Barnpsykologen Freyja vill inte heller ha med honom att göra, vilket han försöker reparera genom att ta in henne i sin nya utredning. Men när Freyja och Huldar dras allt djupare in i fallet - och mördarens mörka värld - upptäcker de att inget är som det verkar."

-----------------
Jag har läst några böcker av de här författaren tidigare och jag läste första delen i den här serien när den gavs ut för ungefär ett år sen och tyckte den var en bra början på en ny serie. När det nu var dags för del 2 så ville jag såklart fortsätta läsa serien.

Jag tycker fortfarande att huvudpersonerna är helt OK men just nu börjar jag faktiskt sakna lite egenheter hos dem som skulle göra dem mer individer för de känns än så länge inte som personer som man kommer ihåg speciellt länge. Och det är nog också så att Huldars undfallenhet mot Freyja stryker mig mothårs lite och jag skulle önska lite mer konfrontation i deras förhållande till varandra, men det har nog mycket att göra med hur jag själv är som person.

Redan förra boken var mörkare och grymmare än de tidigare böcker jag läst av Sigurdardóttir och Straffet fortsätter på samma linje och berättelsen är så mörk att den blir nästan otäck. Miljöbeskrivningarna får mig, som läsare, att befinna mig på Island och uppleva det som händer på nära håll.Välskriven och spännande med oväntade vändningar är nog det minsta man kan säga om den här boken och det bådar gott för fortsättningen av den här serien som jag definitivt vill fortsätta att följa.
Jag har bjudit på en smakbit ur boken i ett annat inlägg HÄR

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!

Min recension av första boken i serien om Huldar och Freyja