lördag 13 juni 2020

Recension: Vännen av Sigrid Nunez

Titel: Vännen
Originaltitel: The Friend
Författare: Sigrid Nunez
Översättning: Fredrika Spindler
Format: Inbunden
Antal sidor: 210
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar

"När en kvinna oväntat mister sin vän sedan många år får hon i stället - mot sin vilja - ansvar för hunden han lämnat efter sig. Sorgen förstärks av att hunden, en enorm grand danois som älskade sin husse, också sörjer djupt, och att hon nu hotas av vräkning eftersom djur inte är tillåtna i huset där hon bor.
Allt eftersom dagarna går blir kvinnan alltmer besatt av att sköta om hunden. Hon vägrar lämna dess sida, fast besluten att tränga in i dess hjärta. Människor runt dem börjar uttrycka sin oro och dag för dag rämnar tillvaron alltmer. Men hur mörkt det än ser ut, kan saker och ting förändras."

---------------------

Den här boken fastnade jag för mest på grund av baksidestexten och också omslaget med den stora Grand Danois-hunden. Tyvärr blev det lite fel där för jag tyckte inte innehållet riktigt motsvarade den bild jag hade fått av boken.

Jag tförväntade mig faktiskt att hunden skulle ta en större plats i boken och kanske att det mer skulle handla om förhållandet mellan de två sörjande, kvinnan och hunden. Istället tyckte jag att Vännen mest handlade om kvinnans vånda och saknad efter den vän som lämnat henne. Hon går igenom minnen av det han hade gjort och sagt och funderar också över deras vänskap, men det är på något sätt där det stannar. Eftersom jag själv  är "djurmänniska" så kan jag faktiskt förstå hundens sorg bättre än kvinnans och det förvånar mig att man inte tagit upp det mer ingående.

Till syvende och sist så visade sig den här boken alltså vara helt fel bok för mig vid helt fel tillfälle. Kanske hade jag upplevt den annorlunda om jag läst den till exempel tidigare i år då jag kanske kunnat bli mer känslomässigt involverad

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!


Vännen finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar