onsdag 2 januari 2019

Årets första bokpost!

Årets första bokpaket landade i min brevlåda idag


Vernon Subutex av Virginie Despentes (Norstedts)

Omslagsonsdag vecka 1: Vinter


Jag bryr mig ofta inte om omslagen på böckerna jag läser men ibland är det ju kul att botanisera bland omslagen. För ett par år sedan fanns en veckoaktivitet som jag saknat sedan dess, nämligen Omslagsonsdag och den tänkte jag ta och återuppliva i år. Varje onsdag visar jag upp olika omslag efter ett givet tema. Omslagen behöver inte vara från lästa böcker, hittar man passande omslag annanstans så går det bra också. Man lägger upp så få eller så många omslag man vill. Vill du vara med och visa upp omslag så lägg en länk i kommentarerna så jag hittar dig sen.

Den här veckans tema är Vinter och jag märkte att jag hade ganska många vintriga omslag bland förra årets lästa böcker

 

 

 

Jag får mest vinterkänsla av Det som göms i snö. Vilken gillar du bäst?





Kulturkollos veckoutmaning vecka 1: Hjälp oss sammanfatta 2018


Efter att ha suttit strömlös (och därmed datorlös) större delen av gårdagen får jag ta itu med sånt som blev ogjort igår, t ex Kulturkollos veckoutmaning. Den lyder

Den här veckan kör vi listvecka på Kulturkollo. Vi kommer att lista vårt kulturella 2018. Listan blir också veckans utmaning, för ni kanske vill hänga på? Precis som förra året har vi en massa förslag på vad listan skulle kunna innehålla, men känn er fria att lägga till och ta bort som ni vill.

--------------------

Jag plockar lite fritt till min lista som ändå blir ganska kort

Årets mest oväntade:Att det kom så många fruktansvärt bra debuter under året
Årets debut: Hjärtat fullt utav dig av Aliya Dahlgren och Jag for ner till bror av Karin Smirnoff och många, många fler
Årets tegelsten: Pachinko av Min Jin Lee
Årets historiska: Dödskaravanen av Mats Erasmie och Gården vid Fårö strand av Ronie G. Lundin
Årets biografi: Mitt liv som Björn av Björn Weckström
Årets knock out: Min älskade älskling av Gabriel Tallent
Årets gapflabb:Vi gör ingen stor sak av det här av Anders Tempelman
Årets magplask och besvikelse: Den rätta tiden för en kula i hjärtat av Un-Su Kim. Länge sedan jag blivit så otroligt besviken (recension kommer inom kort på bloggen)
Årets titel: Den rätta tiden för en kula i hjärtat
Årets bästa erotiska: Vita drömmar av Amanda Tartt
Årets nya bekantskap: Väldigt många eftersom jag älskar att läsa böcker av författare jag inte läst något av tidigare
Årets återseende: Rita Simu, Innan sista löven fallit (tredje delen i Simus serie, som det tog två år innan den kom)
Årets skämskudde: Hollywood Girls Club av Maggie Marr 
Årets barnbok: Flykten till Vulkanön av Michael Wiander
Årets lyckopiller: Den lilla bistron i Bretagne av Nina George
Årets serie: Herkulesserien av Mons Kallentoft & Anna Karolina och Oxenserien av Jens Henrik Jensen
Årets scen:  Peter Jöbacks Med hjärtat som insats
Årets läskigaste: När jag fick en chockartad och smärtsam allergisk reaktion på en medicin
Årets TV-serie: Bizarre Foods with Andrew Zimmer (massor med märkliga och ibland rent av äckliga maträtter världen över)
Årets aldrig mer: "Sveriges största loppis" på Kistamässan var nog den största bluffen på länge









tisdag 1 januari 2019

Recension: En sekund är jag evig av Maria Gustavsdotter

Titel: En sekund är jag evig
Författare: Maria Gustavsdotter
Format: Inbunden
Antal sidor: 326
Förlag: Historiska media
Recensionsexemplar

"Birgitta, bibliotekarie i Uddevalla, reser ner till Lund för att ordna med sin mors begravning. Hon borde städa ur sina föräldrars lägenhet med ägnar i stället dagarna åt att läsa sin fars efterlämnade dokument. Han har släktforskat och upptäckt ett märkligt sammanträffande som leder tillbaka till Karl XII:s tid.
Annika, piga i Lund i början av 1700-talet, måste återvända till föräldrahemmet sedan hennes mor väntat har dött. Där finns brodern som inte kan ta hand om sig själv och den våldsamme styvfadern. När Annika misshandlas av sin styvfar bestämmer hon sig för att fly hemmet. Men vart kan en ung kvinna ta vägen i Karl XII:s Sverige?
Och hur kommer det sig att det i Birgittas föräldrahem finns en värja som sägs ha anor till Karl XII:s armé?"

----------------------

Den här boken dök upp i brevlådan som en överraskning från förlaget och det var jag glad för, jag gillar ju historiska romaner. Jag har inte läst något av den här författaren tidigare, men jag har en av hennes böcker oläst i bokhyllan och den kommer jag definitivt att läsa snart.

Boken är uppdelad i två berättelse, en i dåtid om Annika på 1700-talet, och en i nutid om Birgitta. Även om berättelsen om Birgitta slår en sträng hos mig i och med att jag varit med om lite liknande med bouppteckning, arvsskifte osv, så är det den historiska berättelsen jag tycker är mest intressant. Den sammanhållande länken, värjan, är väldigt intressant och på ett sätt har jag lite svårt att förstå att Birgitta är så villig att lämna den ifrån sig, hon är ju ändå den enda om egentligen bryr sig om värjan och historiken bakom och inte bara penningvärdet.

Jag blir alldeles matt när jag läser om kvinnors situation på 1700-talet. Tänk att inte få bestämma nånting själv. Att alltid behöva få tillåtelse av antingen pappan eller maken även när den personen är den som man behöver fly ifrån.
Det är väldigt intressant och spännande att få läsa om den tidens krigföring och man inser ganska snabbt att hur fruktansvärt krig alltid är så var det nog etter värre p den tiden när det inte ens fanns tillgång till ordentlig sjukvård.

Jag fastnade ordentligt för den här boken, den är lättläst, spännande och intressant och man får en bra inblick i hur livet kunde te sig på 1700-talet. Jag blev riktigt sugen nu på att inom kort också läsa den bok av Maria Gustavsdotter som jag har oläst i bokhyllan för jag vill definitivt läsa mer av den här författaren.

Jag har bjudit på en smakbit från den här boken i ett annat inlägg HÄR

Tack Historiska media för rec.exet!


En sekund är jag evig finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden






Kaosutmaningen 2019


2019 är det Robert med bloggen Mina skrivna ord som håller i Kaosutmaningen och självklart ska jag försöka mig på den i år också. Man ska pricka in minst 20 av de 35 punkterna under tiden 1 januari - 31 december 2019 och varje bok får bara förekomma en gång i listan. 
Listan ser ut så här 

1. Läs en bok som har ett blått omslag.
2. Läs en bok som är en dystopi.
3. Läs en bok vars författare är från Afrika.
4. Läs en bok vars författare är från Asien.
5. Läs en bok vars författare är från Australien eller Nya Zeeland.
6. Läs en bok vars titel bara består av ett enda substantiv.
7. Läs en SF-bok.
8. Läs en bok som utspelar sig i Värmland.
9. Läs en bok som skrevs före 1900.
10. Läs en biografi.
11. Läs en bok som du har lånat på biblioteket.
12. Läs en bok med ett djur på omslaget.
13. Läs en tegelsten (minst 500 sidor).
14. Läs en bok med färre än 150 sidor.
15. Läs en barnbok.
16. Läs en debutroman.
17. Läs en bok utgiven 2019 av en svensk författare.
18. Läs en bok skriven från ett jagperspektiv.
19. Läs en kriminalroman.
20. Läs en bok som utspelar sig under julen.
21. Läs en bok med ett religiöst budskap/en religiös handling.
22. Läs en feministisk bok.
23. Läs en bok som du valde därför att du hade läst om den på en eller flera bokbloggar.
24. Läs en novellsamling.
25. Läs en bok som har något ätbart i titeln.
26. Läs en bok som har mer än en författare.
27. Läs en bok vars titel börjar på K.
28. Läs en bok där ingen kör bil.
29. Läs första boken i en serie.
30. Läs en lyriksamling.
31. Läs en bok på ett annat språk än svenska eller engelska.
32. Läs en bok skriven av någon du aldrig läst något av tidigare.
33. Läs en bok med en möbel på omslaget.
34. Läs om en bok som du har läst tidigare.
35. Läs en bok av en nordisk författare som inte är svensk.

Den här lägger jag också under fliken Utmaningar och där kan man sen se hur det går för mig med utmaningen.

Hyllvärmare 2019



Det gick så bra med att läsa undan hyllvärmare under 2018 så jag tänkte faktiskt fortsätta med det under 2019 också.  Kravet på en hyllvärmare är att den ska ha stått i bokhyllan minst ett år. Jag hoppas det är fler som vill hänga på. Visa då gärna vilka böcker du planerar att läsa och vad du har för mål och lägg en länk till inlägget i kommentarerna så jag kan hitta dig och lägger du ut på Instagram så är det #hyllvärmare2019 som gäller. Var och en får välja själv ett mål för sin läsning.

Böckerna jag väljer från är



Jag kommer inte att göra en specifik läsahög utan väljer fritt från den bokhylla där de flesta böckerna är hyllvärmare. Mitt mål är att försöka klara samma som under 2018, dvs i genomsnitt 2 hyllvärmare/månad.


Veckans topplista vecka 1: Nyårslöften - Utmaningar & läsmål för 2019


Nyårsafton har kommit och gått och nu är det nytt år igen. Undrar hur länge det tar det här året innan man lär sig att skriva 2019 istället för nånting annat? Eftersom årets första dag är en tisdag blir det nya årets första inlägg Veckans topplista som anordnas av Johannas deckarhörna. Temat idag är

Nyårslöften – Utmaningar & läsmål för 2019

--------------

Det här är jättesvårt för jag har ännu inte hunnit ens tänka på nånting sånt som utmaningar, förutom då de vanliga veckoutmaningarna. Och läsmål?  Numera gör jag inte heller några nyårslöften för såna löften fungerar ändå inte för mig. Men jag får väl göra ett försök och då blir det en salig blandning av allt

1. Försöka läsa minst lika många hyllvärmare som under 2018 då jag läste i genomsnitt 2 hyllvärmare/månad. Det borde gå nu när jag kommit på hur det ska göras för att fungera. Och nu har jag lagt upp en liten utmaning Hyllvärmare 2019 om någon är intresserad av att hänga på
2. Jag tror jag ska delta i Kaosutmaningen i år också
3. Nu när jag fått kontroll över mitt recensionsskrivande genom veckoutvärderingen så ska jag försöka se till att jag håller jämna steg med läsandet och recensionerna så att det inte blir några jättehögar med böcker som ännu inte har recenserats.
4. Och så det vanliga, jag ska försöka bli bättre på att kommentera på andras bloggar och på att besvara kommentarer på min egen blogg
5. I år kommer det att hända mycket privat och då måste jag försöka se till att få tillräckligt med egentid så jag hinner läsa (och blogga)