tisdag 1 januari 2019

Recension: En sekund är jag evig av Maria Gustavsdotter

Titel: En sekund är jag evig
Författare: Maria Gustavsdotter
Format: Inbunden
Antal sidor: 326
Förlag: Historiska media
Recensionsexemplar

"Birgitta, bibliotekarie i Uddevalla, reser ner till Lund för att ordna med sin mors begravning. Hon borde städa ur sina föräldrars lägenhet med ägnar i stället dagarna åt att läsa sin fars efterlämnade dokument. Han har släktforskat och upptäckt ett märkligt sammanträffande som leder tillbaka till Karl XII:s tid.
Annika, piga i Lund i början av 1700-talet, måste återvända till föräldrahemmet sedan hennes mor väntat har dött. Där finns brodern som inte kan ta hand om sig själv och den våldsamme styvfadern. När Annika misshandlas av sin styvfar bestämmer hon sig för att fly hemmet. Men vart kan en ung kvinna ta vägen i Karl XII:s Sverige?
Och hur kommer det sig att det i Birgittas föräldrahem finns en värja som sägs ha anor till Karl XII:s armé?"

----------------------

Den här boken dök upp i brevlådan som en överraskning från förlaget och det var jag glad för, jag gillar ju historiska romaner. Jag har inte läst något av den här författaren tidigare, men jag har en av hennes böcker oläst i bokhyllan och den kommer jag definitivt att läsa snart.

Boken är uppdelad i två berättelse, en i dåtid om Annika på 1700-talet, och en i nutid om Birgitta. Även om berättelsen om Birgitta slår en sträng hos mig i och med att jag varit med om lite liknande med bouppteckning, arvsskifte osv, så är det den historiska berättelsen jag tycker är mest intressant. Den sammanhållande länken, värjan, är väldigt intressant och på ett sätt har jag lite svårt att förstå att Birgitta är så villig att lämna den ifrån sig, hon är ju ändå den enda om egentligen bryr sig om värjan och historiken bakom och inte bara penningvärdet.

Jag blir alldeles matt när jag läser om kvinnors situation på 1700-talet. Tänk att inte få bestämma nånting själv. Att alltid behöva få tillåtelse av antingen pappan eller maken även när den personen är den som man behöver fly ifrån.
Det är väldigt intressant och spännande att få läsa om den tidens krigföring och man inser ganska snabbt att hur fruktansvärt krig alltid är så var det nog etter värre p den tiden när det inte ens fanns tillgång till ordentlig sjukvård.

Jag fastnade ordentligt för den här boken, den är lättläst, spännande och intressant och man får en bra inblick i hur livet kunde te sig på 1700-talet. Jag blev riktigt sugen nu på att inom kort också läsa den bok av Maria Gustavsdotter som jag har oläst i bokhyllan för jag vill definitivt läsa mer av den här författaren.

Jag har bjudit på en smakbit från den här boken i ett annat inlägg HÄR

Tack Historiska media för rec.exet!


En sekund är jag evig finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar