onsdag 2 januari 2019

Kulturkollos veckoutmaning vecka 1: Hjälp oss sammanfatta 2018


Efter att ha suttit strömlös (och därmed datorlös) större delen av gårdagen får jag ta itu med sånt som blev ogjort igår, t ex Kulturkollos veckoutmaning. Den lyder

Den här veckan kör vi listvecka på Kulturkollo. Vi kommer att lista vårt kulturella 2018. Listan blir också veckans utmaning, för ni kanske vill hänga på? Precis som förra året har vi en massa förslag på vad listan skulle kunna innehålla, men känn er fria att lägga till och ta bort som ni vill.

--------------------

Jag plockar lite fritt till min lista som ändå blir ganska kort

Årets mest oväntade:Att det kom så många fruktansvärt bra debuter under året
Årets debut: Hjärtat fullt utav dig av Aliya Dahlgren och Jag for ner till bror av Karin Smirnoff och många, många fler
Årets tegelsten: Pachinko av Min Jin Lee
Årets historiska: Dödskaravanen av Mats Erasmie och Gården vid Fårö strand av Ronie G. Lundin
Årets biografi: Mitt liv som Björn av Björn Weckström
Årets knock out: Min älskade älskling av Gabriel Tallent
Årets gapflabb:Vi gör ingen stor sak av det här av Anders Tempelman
Årets magplask och besvikelse: Den rätta tiden för en kula i hjärtat av Un-Su Kim. Länge sedan jag blivit så otroligt besviken (recension kommer inom kort på bloggen)
Årets titel: Den rätta tiden för en kula i hjärtat
Årets bästa erotiska: Vita drömmar av Amanda Tartt
Årets nya bekantskap: Väldigt många eftersom jag älskar att läsa böcker av författare jag inte läst något av tidigare
Årets återseende: Rita Simu, Innan sista löven fallit (tredje delen i Simus serie, som det tog två år innan den kom)
Årets skämskudde: Hollywood Girls Club av Maggie Marr 
Årets barnbok: Flykten till Vulkanön av Michael Wiander
Årets lyckopiller: Den lilla bistron i Bretagne av Nina George
Årets serie: Herkulesserien av Mons Kallentoft & Anna Karolina och Oxenserien av Jens Henrik Jensen
Årets scen:  Peter Jöbacks Med hjärtat som insats
Årets läskigaste: När jag fick en chockartad och smärtsam allergisk reaktion på en medicin
Årets TV-serie: Bizarre Foods with Andrew Zimmer (massor med märkliga och ibland rent av äckliga maträtter världen över)
Årets aldrig mer: "Sveriges största loppis" på Kistamässan var nog den största bluffen på länge









2 kommentarer:

  1. Kul att du valt ut dina godbitar, blir lite avundsjuk på att du sett Peter Jöback på scen. Det skulle jag också vilja!

    SvaraRadera