onsdag 6 juni 2018

Recension: Den lilla bistron i Bretagne av Nina George

Titel: Den lilla bistron i Bretagne
Originaltitel: Die Mondspielerin
Författare: Nina George
Översättning: Ulrika Junker Miranda
Format: Inbunden
Antal sidor: 286
Förlag: Bazar förlag
Recensionsexemplar

"Den tyska hemmafrun Marianne har varit gift i 41 år, men det var länge sedan det kärlekslösa och olyckliga äktenskapet gav henne någon glädje. En kväll under en kort semesterresa till Paris hoppar hon diskret och prydligt ner i floden Seine med en enda önskan: åt det äntligen ta slut. Men ödet vill annorluna, hon räddas och vaknar upp på sjukhus.
Marianne flyr från Paris och hamnar av en slump i en liten by i Bretagne där hon välkomnas, trots att hon inte kan tala franska, av de färgstarka byborna. De inkluderar henne i gemenskapen och in i sina liv, och hon förundras över den naturliga lätthet med vilken de verkar leva, där små detaljer i vardagen får skapa njutning och eftertänksamhet.
I den franska solen, omgiven av saltstänkt havsluft, börjar Mariannes livsgnista sakta vakna till liv. hon börjar minnas saker om sig själv hon för länge sedan glömt och inser att det aldrig är för sent att få en andra chans i livet. Men hur länge kan hon gömma sig från sitt gamla liv, och hur ska hon kunna förena de två?"

------------------

Jag läste Den lilla bokhandeln i Paris (länk till recension längre ner på sidan) för två år sedan och älskade den så när jag såg den här boken var jag helt enkelt tvungen att få läsa den.

Jag är ganska nära Marianne åldersmässigt och det är kanske en av orsakerna till att jag automatiskt engagerar mig i hennes liv även om den ser helt annorlunda ut än mitt. Men samtidigt kan jag förstå hur hon hamnat där hon är, varför hon valt det säkra och trygga trots att det betytt att hon fått trycka undan sin egen personlighet och sin egen vilja.

Det är när Marianne kommer till Bretagne som berättelsen blir magisk. Jag älskar hur författaren beskriver och berättar om Bretagne och den lilla byn Kerdruc. De beskrivningarna gör mig otroligt sugen på att åka dit för att se allt med egna ögon. Och inte bara se utan också smaka och lukta, all mat och dryck i boken får saliven att rinna till ordentligt. Jag blir också väldigt förtjust i byborna, deras inställning till livet och till varandra.
Att Marianne äntligen hittar tillbaka till sig själv i den omgivningen är inte så konstigt. Och ju mer hon upptäcker och kommer ihåg sådant hon så länge tryckt undan, desto mer hejar jag på henne och hoppas att hon fortsätter framåt. Det är dags för henne att inse att hon är värd mer än vad hon nöjt sig med fram tills nu!

Vilken underbar, underbar bok! Jag tyckte väldigt mycket om Nina Georges första bok men jag tycker nog att den här är ännu bättre. Jag blev alldeles knäsvag av alla känslor som den här boken framkallade och mina tankar fanns fortfarande kvar i Bretagne långt efter att jag läst klart boken.
Den här boken hamnar direkt bland Årets favoriter . Jag hoppas att det inte tar alltför länge innan det kommer fler böcker av den här författaren.

Tack Bazar förlag för rec.exet!




Mer info om författaren och hennes böcker finns på Nina Georges websida

Min recension av förra boken av Nina George

Den lilla bokhandeln i Paris


De lilla bistron i Bretagne finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden
Bokus Inbunden
CDON Inbunden


1 kommentar: