torsdag 6 december 2018

Recension: Innan sista löven fallit av Rita Simu

Titel: Innan sista löven fallit
Författare: Rita Simu
Antal sidor: 210
Förlag: Barents förlag

"Året är 1949 i Tornedalen. Föräldralösa Kaisa som under krigsåren kom från Finland har fått ett nytt hem hos Marja och Pekka. I familjen finns även lilla Julia vars ensamstående mor i Stockholm inte kan ta hand om henne.
En dag kommer beskedet att Kaisas klasskamrat har fått tuberkulos och blivit skickad till Sandträsk sanatorium. Nu ska alla skolbarn testas för smittan och när det visar sig att Kaisa har en förändring på ena lungan blir tillvaron omkullkastad för familjen. Har hon fått den sjukdomen - den fruktade lungsoten - som tagit hennes mor?
Samtidigt som Marja oroas över Kaisa kommer det en dag ett brev från Stockholm. Ska Julias mor komma och hämta flickan som blivit så kär för familjen? Men där finns Laura, hon som är stark och tålig som timret i huset, som stöd för barn och barnbarn."

-----------------

Jag blev jätteglad när jag fick förfrågan om jag ville läsa den här boken. Både maken och jag har läst de två tidigare böckerna och bara älskat dem, så självklart ville jag läsa den här också.

Det var ett tag sen jag läste de två tidigare böckerna men det var inga problem att komma in i den här fristående uppföljaren. Jag blir helt uppslukad även av den här boken och den väcker alla de minnen jag har från min egen uppväxt. De där härliga trasmattorna och hur mormor ibland satt och klippte gamla kläder som hon vävde trasmattor av. Kokkaffe, sån som mormor kokade. Kokkaffe var  också lite av en trend i mitt kompisgäng i slutet av 70-talet. Vi var en grupp som hängde ihop och  som i princip tävlade om att koka det bästa kokkaffet.

Jag är jätteförtjust i hela persongalleriet i de här böckerna, de är så trovärdiga att det känns verkligen som om man var bekant med dem i verkliga livet. Och miljöbeskrivningarna förflyttar mig rakt iväg till norr, till den där rejäla kylan som man inte frös av (för att det är en torr kyla), om man var ordentligt klädd. När man bor här nere i mellansverige så är man så van vid att det sällan finns speciellt mycket snö men när jag läser de här böckerna så får jag faktiskt en rejäl hemlängtan norrut till snö och kyla och till årstidernas växlingar som är så tydliga.

Innan sista löven fallit är precis lika underbar som de tidigare böckerna, man blir engagerad i personerna och livet i Tornedalen. Jag hoppas att böckerna får riktigt många läsare för det är de verkligen värda. Maken har redan suktat efter den här så nu är det hans tur att läsa boken. Har du ännu inte läst Rita Simus böcker om livet i Tornedalen så är det dags nu. Jag läser sällan om böcker men jag vet att jag kommer att läsa Rita Simus böcker om och om igen! Och även den här tredje boken i serien hamnar bland Årets favoriter
LÄS DEM DU OCKSÅ!

Tack Rita Simu för rec.exet!

Mina recensioner av de tidigare delarna