söndag 3 februari 2019

En smakebit på søndag - Som nitroglycerin

Det har inte blivit mycket gjort den här helgen, jag har bara varit trött. På lördagen steg vi upp väldigt tidigt och jag hoppades hinna med en hel del, men mitt på dan slog tröttheten till så eftermiddagen tillbringade jag i soffan och sov lite av och till. Jag hoppades väl att piggna till lite efter middagen men så blev det inte utan det var bara att lägga sig i soffan igen, slötitta på tv och sova lite till. Eftersom jag nu har sovit bort i princip en hel dag så hoppas jag att jag är lite piggare på söndagen så jag hinner läsa lite och kanske till och med orkar hålla på med annat. Men söndagen börjar  med En smakebit på søndag som den här gången anordnas av Flukten fra virkeligheten. Det går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

-------------------

Min smakbit kommer från sidan 8 i Som nitroglycerin av Frida Moisto (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken

"Innan hon visste ordet av låg hon själv med ansiktet nertryckt i den sträva mattan. Filttyget brände mot kinden. Hon krängde med kroppen och sökte med blicken efter hjälp. Längst bort i hörnet låg han, hopvikt som en fällkniv. Deras pappa. Han låg på sidan som om han somnat där han ramlat. Läpparna fladdrade under mustaschen för varje ny utandning. Ölflaskan bredvid honom hade vält. Ena handen vilade i den utspillda ölen. Pekfingret och långfingret var missfärgade av nikotin.
Från var sin sida av biljardbordets gröna matta stirrade syskonen på varandra. Tårarna rann nerför Tors ansikte och la sig som genomskinliga pärlor på det gröna underlaget. Han öppnade munnen för att mima något till henne när den vita bollen kom susande. Bollens kala yta fräste mot det sträva underlaget.
Smack!
Läppen sprack!
Tor skrek."



13 kommentarer:

  1. Den här kom sambon hem med i torsdags, han hade vunnit den på jobbet :)

    SvaraRadera
  2. verkar inte vara för någon avkopplande situation, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten. Målande språk. Är lite nyfiken på den här boken.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten den ska jag snart läsa.

    SvaraRadera
  5. det verkar vara en problemfamilj. kände inte till boken. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  6. Den här kände jag inte till, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. tack för smakbiten! Hade inte hört talas om boken eller författaren förut.

    SvaraRadera
  8. Jeg hare ME så jeg kjenner veldig godt til hvordan det er når man ikke har noen energi. Slik var min lørdag og, men jeg håper også at jeg skal få lest litt mer på søndagen :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  9. Låter välskrivet och spännande, synd att jag inte läser krim! Men tack för smakbit och ha en skön söndag

    SvaraRadera
  10. Ibland behövs helt enkelt dagar då man bara tar det lugnt!

    SvaraRadera
  11. Hoppas du hittar orken igen! Skönt att kunna vila när den fattas!
    Tack för smakbiten. Den berättelsen verkar hemsk!

    SvaraRadera
  12. Den boken har jag sett en hel del på sistone. Är lite sugen på att läsa den.

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten! Sett om boken lite här o var om sistone. :)

    SvaraRadera