torsdag 7 februari 2019

Recension: Vernon Subutex av Virginie Despentes

Titel: Vernon Subutex
Originaltitel: Vernon Subutex 1
Serie: Vernon Subutex, del 1
Författare: Virginie Despentes
Översättning: Kristoffer Leandoer
Format: Inbunden
Antal sidor: 363
Förlag: Norstedts förlag
Recensionsexemplar

"Vernon Subutex har inte kunnat betala hyran på ett tag. Hans kultförklarade skivbutik Revolver har gått i konkurs och vännen som alltid hjälpt honom ur knipan, rockstjärnan Alex Bleach, är död. Efter sig har Alex lämnat ett antal videokassetter med okänt innehåll, och dem packar Vernon ner i väskan när han en dag handgripligen vräks och hamnar på gatan. Medan han själv har fullt upp med att hitta tak över huvudet - på mer eller mindre tveksamma sätt - jagas han utan sin vetskap av filmproducenter, nättroll, före detta porrstjärnor och rockkritiker som alla vill lägga vantarna på de mystiska inspelningarna."

---------------------

Den här boken är ett spontanutskick som jag fick från förlaget. Eftersom jag inte kände till författaren så hade jag varken höga eller låga förväntningar på den här boken, men självklart blev jag väldigt nyfiken på den när jag såg det ursnygga omslaget.

Virginie Despentes arbetade som frilansjournalist innan hon debuterade 1994 med sin roman Baise-moi. Hon sitter i juryn för Frankrikes mest prestigefyllda pris, Goncourtpriset. Hon tilldelades tyska Die Welts stora litteraturpris 2018.

När jag började läsa boken som enligt baksidestexten "är en närgången undersökning av det moderna Frankrikes mörka vrår och ett panorama över Paris och en förlorad generation" blev jag lite förvånad för mycket i början av boken kunde lika gärna ha handlat om Sverige idag.
Det är ett stort persongalleri i den här boken, faktiskt så stort att jag emellanåt har svårt att hålla isär de olika karaktärerna och får stanna upp backa tillbaka i tankarna för att plocka upp hur det hela hänger ihop. Vernon själv glider omkring bland dessa udda karaktärer och honom får jag inte heller något riktigt grepp om. Tempot är relativt lågt, vilket gör att jag faktiskt stundtals mer "blädderläser" än koncenterar mig ordentligt.

Det här var tyvärr inte riktigt min typ av bok men jag är glad att jag ändå har läst den, att jag än en gång tagit ett steg utanför min bekvämlighetszon och stiftat bekantskap med en för mig okänd författare.



Tack Norstedts förlag för rec.exet!




Vernon Subutex finns att köpa hos t ex

Adlibris  Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar