Recension: Högt spel av Jan Mårtenson

Titel: Högt spel
Serie: Johan Kristian Homan
Författare: Jan Mårtenson
Antal sidor:372
Förlag: Wahlström & Widstrand
Hyllvärmare 2020

"Den vita elfenbenskulan rasslade runt i roulettehjulet. Insatserna var höga. Men inte bara pengar stod på spel den där kvällen i Monte Carlo. Världsfreden hotades. Johan Kristian Homan, som hamnar på en krigsförbrytares dödslista, dras in i en malström av dramatiska händelser tillsammans med den Vackra Säpoagenten Francine. Cirkusfestival i Monaco, internationell vapenhandel, ekobrottslighet och mord finns bland ingredienserna i denna fartfyllda Homandeckare. Men också lustfyllda måltider med utsökta viner och kulturhistoriska vandringar i tid och rum. Och som alltid hjälper Cléo de Merode, den vackra siamesdamen, husse att finna gåtans lösning."

-------------------------------
Homandeckare är något jag alltid har ett par olästa av i bokhyllan så att jag kan ta fram en när andan faller på. En egenhet med Homandeckare för mig är att jag varken kan  eller vill läsa fler efter varandra utan det räcker så bra med att läsa en lite då och då.

Som vanligt lär man sig mycket i de här böckerna, Mårtenson  lär ut om arkitektur, litteratur, konst och historia genomgående i sina böcker och det är en av orsakerna till att jag gillar dem så mycket, man lär sig alltid något nytt när man läser de här böckerna, det blir många "aha"-upplevelser i varje bok.
De böcker i serien jag tycker bäst om är de där en stor del av handlingen utspelar sig i Gamla stan i Stockholm eller överhuvudtaget i Sverige. De som jag inte riktigt tycker lika mycket om är där mycket handlar om internationell politik och där berättelsen också helt eller delvis utspelar sig någon annanstans än i Sverige. Högt spel hör tyvärr till kategorin som jag inte är så förtjust i.

Ja, huvudpersonen är Johan Kristian Homan, en riktig mysgubbe och en svensk Hercule Poirot och därmed mer "lagom" i sin framtoning och jag honom gillar jag både högt och lågt oavsett var handlingen utspelar sig, men i den här boken är det framför allt de "utländska" inslagen som stör mig och som gör att jag faktiskt blir lite trött på den här boken.

Så, en Homandeckare men, i mina ögon, inte lika bra som många andra i serien. Trots det så ser jag fram emot att plocka fram nästa exemplar (också hyllvärmare) från bokhyllan när det gått ett tag till.

Högt spel finns att köpa hos t ex

Adlibris E-bok
Bokus E-bok