onsdag 12 augusti 2020

Recension: Love: en roman om Greta Garbo av Kerstin Gezelius & Alexander Onofri

Titel: Love: en roman om Greta Garbo
Författare: Kerstin Gezelius & Alexander Onofri
Antal sidor: 371

"När Greta Garbo anländer till Hollywood är det resultatet av en kontraktskarusell som hennes älskade regissör Mauritz Stiller har dragit igång mer eller mindre av misstag. Men på filmbolaget Metro-Goldwyn-Mayer är man mån om att lägga beslag på den talangfulle Stiller och går med på hans krav att den fåordiga svenska skådespelerskan ska ingå i kontraktet. Föga anar de att Stillers kompromisslöshet och Gretas skygghet kommer att skapa både uppståndelse och missnöje på inspelningarna. När chefen Louis B. Mayer ser sig tvungen att sparka Stiller och ger Greta den ena ovärdiga vamprollen efter den andra förklarar hon krig mot filmstudion samtidigt som hon till pressens förtjusning inleder en relation med MGM:s största manliga stjärna, Jack Gilbert.
Detta är Love, berättelsen om Greta Garbos osannolika väg mot stjärnorna och det tumult hon orsakar på vägen."

----------------
Jag har alltid varit fascinerad av gamla tiders stora stjärnor, hur de levde och hur bilden av dem och hur de egentligen var stämde överens. Greta Garbo var ju en av dåtidens riktigt stora och en ganska så annorlunda personlighet. Jag har tidigare läst böcker om andra storheter från den tiden, t ex Katherine Hepburn, Frank Sinatra osv osv. Den här boken var det alltså ganska självklart att jag ville läsa.

Love är baserad på verkliga händelser, brottstycken ur intervjuer , ett överraskande kärleksbrev från Mauritz Stiller och en samling anekdoter varav några är för bra för att vara sanna. Den handlar alltså om de tidiga åren i Greta Garbos karriär, berättelsen känns verkligen trovärdig och det märks att författarna gjort ordentligt med research för att kunna förmedla bilden av och känslan för hur det var för Greta att komma till Hollywood.

Här framträder också bilden av hur skygg den så småningom legendariska Greta Garbo var redan från början och hur hon hade personer i sin omgivning som lyckades få fram de egenskaper hos henne som sedermera gjorde henne till den stjärna hon var.

Love: en roman om Greta Garbo är verkligen läsvärd  och inte bara för dem som är intresserade av 1930-40-talets superstjärnor, men också de som är intresserade av att få veta mer om e4n av de största svenska filmstjärnorna genom tiderna.

Love: en roman om Greta Garbo finns att köpa hos t ex