måndag 10 augusti 2020

Recension: Kolmannen av Jens Henrik Jensen

Titel: Kolmannen
Originaltitel: Kulmanden
Serie: Nina Portland
Författare: Jens Henrik Jensen
Översättning: Leif Jacobsen
Format: Inbunden
Antal sidor: 581
Förlag: Bokförlaget Polaris
Recensionsexemplar

"När en blixt slår ner i kolhögarna vid kraftverket i Esbjerg blottläggs liket av en knivmördad man. Det bvlir starten till ett nytt dramatiskt fall för kriminalassistent Nina Portland. Inom kort hittas ännu en kropp, men lösningen på de gåtfulla morden tycks långt borta.
Övervakad av en mystisk skugga som följer varje steg hon tar börjar Nina undersöka ett eget spår - ett samband mellan de två morden och en gammal kvinnas till synes naturliga död. Någon eller något har skrämt slag på kvinnans autistiske son och Nina får göra sitt yttersta för att hitta honom.
Men innan hon vet ordet av har hon själv blivit villebrådet. Nina Portlands livsfarliga sökande efter gåtans lösning för henne till Berlin och Istanbul, innan hon åker tillbaka i hemstaden Esbjerg. Sakta men säkert går det upp för henne att hon har satt sig upp mot hemliga krafter långt mäktigare än hon själv."

----------------------

Jag fastnade för den här författaren när jag läste Oxen-serien, som jag förresten tyckte var otroligt bra. När det sen kom en "ny" (den är alltså egentligen tidigare än Oxen) serie så var det en självklarhet att prova den också.

Jag kände mig lite ljummen i förra boken när det gäller huvudpersonen Nina Portland men hoppades att det skulle ändra sig i andra boken. Tyvärr gör det inte det, utan Nina är fortfarande en person som jag inte engagerar mig i eller ens uppfattar som trovärdig. Jag har funderat lite på vad detta kan bero på och den stora skillnaden är ju att Niels Oxen var en man och Nina Portland är en kvinna. Kanske är Jensen en av de författare som är väldigt bra på att teckna personporträtt av människor av samma kön som de själva (i det här fallet män) men sämre på att beskriva det andra könet (dvs kvinnor) därför att de inte riktigt kan relatera till hur kvinnor fungerar. Jag har stött på fenomenet tidigare (även åt motsatt håll, dvs kvinnors skildringar av män missar p en hel del punkter) och det är lika tråkigt varje gång och resultatet blir också samma de gångerna, jag blir ganska så oengagerad.

Tempot i den här boken är betydligt högre och jämnare än det var i förra så på det sättet blev den här boken också lättare att läsa, man ville hela tiden få reda på vad som skulle hända på nästa sida, i nästa kapitel osv.

Ja, Kolmannen är bättre än första boken i serien men den kommer definitivt inte upp i klass med Oxenserien. Eftersom serien ändå verkar bli bättre från bok till bok så ser jag fram emot nästa del, vem vet, kanske jag blir mer engagerad i Nina då.

Tack Bokförlaget Polaris för rec.exet!

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Mer info om författaren och hans böcker finns på Jens Henrik Jensens websida

Mina recensioner av andra böcker av den här författaren

Nina Portland
Yxskeppet

Oxen
De hängda hundarna
Mörkermännen
Den frusna elden
Lupus

Kolmannen finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar