Recension: Anteckningar från en orolig planet av Matt Haig

Originaltitel: Notes on a Nervous Planet
Författare: Matt Haig
Översättning: Karin Andræ
Antal sidor: 343

"Hur finner vi glädje när så mycket i vår vardag uppmanar till ångest?
Tänk om vår livsstil står i direkt motsättning till vårt välbefinnande?
Efter att under flera år ha levt med ångest och panikattacker blir svaren på de är frågorna skillnaden mellan liv och död för Matt Haig. Han börjar leta efter samband mellan hur han mår och hur världen han lever i ser ut. När till och med själva planeten vi bebor är stressad, är det så konstigt att vi också är det? Vi blir alltmer uppkopplade men känner oss ensammare än någonsin. Samtidigt som vi uppmanas att roa oss för dagens politiska läge i lika stor utsträckning som för vårt BMI. Anteckningar från en orolig planet är en personlig och livsviktig undersökning av hur man kan må bra i vår oroliga samtid."

-----------------------------

Den här boken dök upp i brevlådan som en överraskning från förlaget och jag har inte hunnit läsa den förrän nu men äntligen var det dags. Har inte heller läst något av den här författaren så det var riktigt roligt att stifta bekantskap med en författare som var helt ny för mig.

Frågorna i den här boken handlar mycket om hur mycket av stressen nutidsmänniskan beror på att vi är på något sätt uppkopplade hela tiden och det är nånting som maken och jag pratat om ganska ofta. Jag kan känna lite att det där med att känna sig vara tvungen att vara uppkopplad och hela tiden tillgänglig är lite av en generationsgrej. Både maken och jag jobbade med datorer och var på arbetstid tvungna att vara tillgängliga varje sekund vilket gjorde att ingen av oss varken var eller är jätteintresserade av att vara uppkopplade under den tillgängliga fritid vi hade. Faktiskt så kunde vårt avståndstagande gå så långt emellanåt att diskussionen om vem som skulle svara i telefonen tog så lång tid att den som ringde hade hunnit lägga på innan någon av oss gav med sig. Och nu när vi båda är hemma så är ingen av oss sådär jättesugna på att ta telefonsamtal om vi inte känner igen telefonnumret och vet vem det är som ringer. Visst, vi läser nyheter på nätet men båda uppskattar fortfarande att emellanåt att köpa en papperstidning.Jag bloggar ju men försöker ändå se till att ta minst en nästan datorfri dag varje vecka.

Nästan alla jag känner i ungefär min ålder undviker på ett eller annat sätt att vara uppkopplade hela tiden och jag undrar om det inte har att göra med att vi inte fötts med "mobilen i hand", när vi var barn och unga så hade man inte mobil eller ens dator så jag tror inte vi har samma behov eller känner tvång av att vara ständigt tillgängliga. Diskussionerna här hemma går ut på precis det där, vi båda blir alldeles förstummade av att speciellt de yngre är så fastlåsta vid att alltid vara tillgängliga och jag kan förstå att sånt kan skapa en stress som är svår att hantera.

Anteckningar från en orolig planet är en väldigt insiktsfull bok med mycket som väcker funderingar om hur vettig vår livsstil egentligen är och i alla fall jag känner att det är tur att både maken och jag inte känner oss "tvungna" att alltid vara tillgängliga och jag tycker verkligen synd om dem som är helt låsta vid att alltid vara på ett eller annat sätt uppkopplade. Det här är en bok som väldigt många nog borde läsa så de börjar fundera på om det verkligen är vettigt att hela tiden vara uppdaterad om allt och att alltid vara tillgängliga.

Mer info om författaren och hans böcker finns på Matt Haigs websida

Anteckningar från en orolig planet finns att köpa hos t ex