lördag 15 februari 2020

Recension: Pälsjägare - Fyra berättelser om kärlek av Boel Gerell

Titel: Pälsjägare - fyra berättelser om kärlek
Författare: Boel Gerell
Format: Inbunden
Antal sidor: 308
Förlag: Historiska media
Recensionsexemplar

"De fyra kvinnorna i Pälsjägare bär alla på hemligheter, små och stora. Alla längtar de efter att få vila i det varma, mjuka, trygga. Den lurviga pälsen, den lena barnkinden, den villkorslösa kärleken. För att skydda detta sköra är de beredda att göra nästan vad som helst.
Det som börjar i välvilja utmynnar i allt mer desperata handlingar och oavsiktlig skadegörelse. Med poetisk skärpa och drastisk humor skildras konflikten mellan det moderna livets krav och en alt mer pockande längtan efter barn och lycka."

---------------------

Pälsjägare dök upp i min brevlåda som en överraskning från förlaget. Det är en bok som jag nog inte skulle ha valt själv av minst en anledning: jag läser väldigt sällan noveller och den genrén hamnar automatiskt utanför min bekvämlighetszon.  Nu har jag ju lovat mig själv att i möjligaste mån också läsa mer sådant som inte ingår i min vanliga läsning så på det sättet passade ju den här boken perfekt ändå.En av orsakerna till att det var bra för mig att läsa boken är att jag inte läst något av den här författaren tidigare och på det här sättet lär jag känna författare jag inte är bekant med sen tidigare och nya bekantskaper är alltid välkomna.

Det här är en lågmäld bok om fyra kvinnor om kärlek och längtan efter olika saker. Gemensamt är att att de fyra kvinnornas längtan egentligen är en längtan efter lycka och trygghet oavsett vilken typ av längtan det handlar om.

Jag brukar gilla rätt så detaljerade berättelser och den här boken är alltså precis det motsatta, det är korta meningar men med så perfekta formuleringar att även om det inte är så detaljerat så är orden så väl valda att de förmedlar mer än vad fler ord och längre meningar skulle ha gjort. Emellanåt är berättelserna lite mörka men det hjälps upp med den lågmälda, lite underfundiga humorn så att mörkret aldrig tar över.

Pälsjägare är en välskriven och intressant bok som jag faktiskt tyckte mycket om att läsa trots att den alltså verkligen hamnar utanför ramarna för min vanliga läsning.

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Tack Historiska media för rec.exet!

Pälsjägare finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar