Recension: Ett alldeles särskilt förhållande av Douglas Kennedy

Titel: Ett alldeles särskilt förhållande
Originaltitel: A Special Relationship
Författare: Douglas Kennedy
Översättning: Helena Mörner
Antal sidor: 394
Read Old Books/Hyllvärmare 2020

"Sally är amerikansk utrikeskorrespondent och stationerad i Kairo när hon möter Tony. De blir blixtförälskade, men sedan de gift sig och flyttat till England ändras allt. Tony jobbar mycket, Sally känner sig isolerad, känslorna svalnar. Då Sally, efter en komplicerad graviditet, föder en pojke drabbas hon av depression och orkar knappt ta hand om sonen.
En tid senare inträffar ett dödsfall i Sallys familj och hon bestämmer sig för att göra en snabb resa till USA. När hon några dagar senare återvänder till London väntar en chock. Tony har flyttat, barnkammaren är tom, huset ska bjudas ut till försäljning. En mardrömslik kamp för att återfå barnet tar sin början. Alltför snart inser Sally att allt hon gjort och sagt kan användas emot henne."

---------------------------------------
Den här boken ingår i Mias utmaning Read Old Books och är en av de hyllvärmare jag läser under 2020. Den är köpt före 2012, dvs innan jag började blogga och hålla koll på när och var jag köper eller får böcker ifrån.

Jag kan tänka mig att jag köpte boken för att baksidestexten ju lät (och låter) spännande och en pocket med den baksidestexten låter verkligen som en perfekt sovrumsbok för mig.

Mycket i boken handlar om den förlossningsdepression(postpartumdepression) som Sally drabbas av är visserligen inget som var och varannan drabbas av men enligt en del forskningsresultat är det ca 17% som får någon typ av depression efter att ha fött ett barn. I den här boken får man en ganska skrämmande bild av hur det är att vara drabbad, speciellt när barnets pappa inte stöttar utan drar sig undan istället.

Nu utspelar sig ju det här i England, men jag undrar om inte omgivningens reaktioner änsdå är rätt så lika oavsett var det händer. Det som sen Tony (maken) utsätter Sally för är bara så otroligt okänsligt att man baxnar.

Första delen av boken handlar alltså mycket om Sallys förlossningsdepression och andra delen liknar i mina ögon en del av engelska rättegångsfilmer eller rättegångsavsnitt i serier, på något sätt får jag bilder från sådana filmer framför ögonen när jag läser. Under första delen är det väldigt lugnt tempo och emellanåt tvivlade jag till och med om jag skulle orka igenom boken, men i andra delen med rättegången tog berättelsen fart och det började hända en hel del.

Jag hade inga större förväntningar när jag började läsa boken och trots att jag tyckte halva boken var lite väl långsam så tyckte jag ändå rätt så bra om den här boken.

Ett alldeles särskilt förhållande finns att köpa hos t ex