tisdag 4 februari 2020

Recension: Kom i min famn av Caroline Eriksson

Titel: Kom i min famn
Serie: Simone Boman
Genré: Family noir
Författare: Caroline Eriksson
Antal sidor: 343
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar

"Hur skulle du reagera om du en dag kontaktades av en främling som avslöjar något som får hela din värld att vändas upp och ner?
Det är vad som händer Thomas, en gift man med en fyraårig dotter, en man som prioriterar familjen och sätter en ära i att vara en god människa.
Samtalsterapeuten Simone Boman får ett uppdrag på företaget där Thomas arbetar och vinner snart hans förtroende. Allteftersom de kommer varandra närmare får hon svårt att hålla den professionella distansen, samtidigt som hon brottas med sina egna demoner. Snart finner hon sig indragen i något mycket större och mörkare än hon någonsin kunnat förutse."

-----------------------
Kom i min famn är första delen i en ny serie om samtalsterapeuten Simone Boman. Jag har läst andra böcker av den här författaren tidigare och blev såklart intresserad när jag såg att den här skulle ges ut.

Huvudpersonen Simone Boman känns direkt som en intressant person. Självklart har hon också en del bagage med sig från sina egna familjerelationer vilket inte alltid är direkt problemfritt när det börjar påverka och när tankarna börjar blanda sig i hennes yrkesroll. Det som är intressant och som gör att jag vill veta mer om henne är hur hon kommer att hantera sina egna problem när hon egentligen borde lägga allt krut på sina klienter.

Thomas situation är svår och inte blir det bättre av att Simone och han "klickar" och Simone ser mer i deras relation än vad Thomas är beredd till.

Det har kommit många olika Noir-serier de senaste åren och det gemensamma är nog att de oftast handlar om den mörka baksidan av verkligheten och Kom i min famn behandlar den mörkare sidan av familjerelationer. Förutom relationer är den här boken också en en psykologisk spänningsroman där författaren bygger upp en nagelbitande spänning undan för undan ända från första sidan som får en att hela tiden vänta på "undergången", vem är det som till slut inte klarar av pressen utan agerar.

Dcet här är en den typen av psykologisk spänningsroman som Caroline Eriksson är så bra på! Den är lättläst,  enormt spännande och får mig som läsare  att vilja veta mer och längta efter nästa del i serien!

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!

Andra böcker av den här författaren jag recenserat

Djävulen hjälpte mig
Inga gudar jämte mig
De försvunna
Hon som vakar

Kom i min famn finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar