torsdag 3 december 2020

Helgfrågan vecka 49

 

Kvällsvilan är avklarad så nu är jag fit for fight för att "jobba" lite igen och eftersom det är torsdag så är det dags att svara på Mias Helgfråga

Är det något du längtar efter att göra när det blir extra ledigt vid jul?

Bonusfråga: Brukar du göra julgodis?


--------------

Det blir lite tråkiga svar igen eftersom det handlar om högtider

Jag är ju det som en bekant kallar för "friherrinna", dvs jag förfogar fritt över min tid eftersom jag är sjukpensionär så det blir ingen skillnad från det vanliga för mig. Den enda skillnaden är att förra och julen i år är maken också hemma i och med att han blivit ålderspensionär. När han jobbade så fick han oftast ställa upp under jul- och nyårshelgerna så att de som hade barn i familjen kunde få ledigt. Men numera är vi alltså hemma båda två. 

Nej, det görs ingen julgodis hos oss. Eftersom det bara är vi två (eller tre de gånger brorsan tillbringar julen hos oss) så har vi skalat bort de flesta såna där "måsten". De är faktiskt rätt så skönt att slippa allt sånt under de här veckorna före jul.



7 kommentarer:

  1. Bortskalade måsten är bra, så länge man inte saknar dem! Jag fortsätter med gran fast det naturligtvis vore klokt att sluta. Exempelvis.

    SvaraRadera
  2. Jag gör julgodis ibland, inget måste men det är gott att ha något julgodis. Ser fram mot ledigheten allra mest, blir en del jobb men också ledighet då julen ligger som den gör.

    SvaraRadera
  3. Skönt att du och maken får fira jul tillsammans i alla fall.

    SvaraRadera
  4. Det är ju mysigt att ni kan fira julen ihop utan att någon måste jobba.

    SvaraRadera
  5. Mysigt när båda är hemma. Likadant hos oss.

    SvaraRadera
  6. Jo, det där med att ställa upp o jobba under storhelger när man inte har barn känner jag igen för egen del. Men det kunde ju vara rätt mysigt också att jobba över t.ex. julen inom ett vård- och omsorgsyrke. Lite lugnare, kunde göra något trivsamt för de äldre utöver det vanliga, och dessutom blev det ju lite extra i lön med ob-tillägg. ;)

    SvaraRadera