Recension: Vinterströmmen av Kamilla Oresvärd

Titel: Vinterströmmen
Serie: Vargönserien, del 3
Författare: Kamilla Oresvärd
Antal sidor: 329
Förlag: Bokfabriken
Recensionsexemplar Se "Om"

"En styckad man hittas i vattnet nedanför ruinerna av det gamla pappersbruket i Vargön. Allt som kan identifiera offret har noga avlägsnats från kroppen, förutom en detalj som gör att Mona Schiller tror sig veta vem han är. Om hon har rätt är alla i hennes närhet i fara, men om Mona berättar för polisen blir hon tvungen att avslöja den hemlighet hon bär på."

--------------------

Vinterströmmen är tredje, fristående delen i Vargön-serien med Mona Schiller som huvudperson. Länk till recensionerna av de tidigare delarna och andra böcker jag läst av den här författaren, finns längre ner på sidan.

Något jag verkligen uppskattar med den här serien är miljöbeskrivningarna som verkligen får mig, som läsare, att befinna mig mitt i händelsernas centrum. Samma är det faktiskt med personbeskrivningarna, Mona Schiller är såklart fortfarande favoriten men många av karaktärerna är så sympatiska att det är ett nöje att följa dem och deras uppklarande av brott i det lilla samhället.

Den här gången avslöjas lite av de hemligheter Mona har och jag har en känsla av att det kommer att dyka upp fler avslöjanden i kommande böcker. Det är det här som gör att Mona är lite av en favorit i de här böckerna, hon är en karaktär som är lätt att tycka om och som man blir automatiskt nyfiken på och vill veta vad som döljer sig i hennes förflutna.

Vinterströmmen är en spännande och underhållande berättelse med en huvudkaraktär som snabbt blivit en av mina favoriter i genrén.  Jag ser verkligen fram emot nästa del i serien och hoppas det inte tar alltför länge innan den kommer, det här är en serie som man längtar till nästa del varje gång och där det alltid tar för länge innan den kommer! Men de säger ju att de som väntar på något gott...

Tack Bokfabriken för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Kamilla Oresvärds websida

Mina recensioner av andra böcker av Kamilla Oresvärd som jag läst och recenserat