Recension: Den lilla bokbussen i Provence av Nina George

Titel: Den lilla bokbussen i Provence
Originaltitel: Südlichter
Författare: Nina George
Översättning: Ulrika Junker Miranda
Antal sidor: 287

"År 1968 startar Francis Meurienne ett mobilt bibliotek i en liten, blå bokbuss i Provence. Inledningsvis möter han misstänksamhet från lokalbefolkningen, mot litteraturen i allmänhet och dess oförutsägbara effekter i synnerhet. Hans ständiga följeslagare är Marie-Jeanne, en 13-årig flicka med en unik talang - hon kan bokstavligen se kärlek och känna vilka hjärtan som är gjorda för varandra. Men hur kan hon utnyttja denna talang och hur kan böckernas magi hjälpa henne?!

------------

Jag har hittills läst 3 böcker (länk till recensionerna finns längre ner på sidan) av den här författaren, älskat två av dem men hade svårt för den tredje pga personliga erfarenheter. Trots att jag alltså blev smått besviken på förra boken så har jag sett fram emot nästa bok och nu hade jag den i min hand. Redan utseendet/omslaget på boken lugnade mig, den följer samma linje som de två tidigare böckerna som jag älskade, samma med titeln - även om jag är lite emot den här typen av titlar så harmoniserar den här ändå bra med de tidigare "Den lilla..."-böckerna.

För en boknörd är ju en bok om böcker och läsning perfekt, man sjunker in i berättelsen, nickar bekräftande när det kommer avsnitt som  sätter ord på det man själv tänker  om böcker och läsning.  Det jag har lite svårt för är den allvetande berättarrösten Kärleken, den fungerar inte riktigt för mig. Stämningen i boken känner jag direkt igen från de båda "Den lilla..."-böckerna och den får mig att sjunka in i min lilla kokong med boken och låta verkligheten runt omkring mig bara försvinna.

Det är faktiskt stämningen och tankarna i de här böckerna som drar mig till dem som en fluga till en sockerbit. Och självklart är böcker om böcker alltid något som lockar. Utöver det så är det något alldeles speciellt med Nina Georges böcker, hon sätter ord på mycket av det som man själv känner inför böcker och läsning. Det här är verkligen feelgood som man mår bra av! Jag hoppas verkligen det inte tar alltför länge innan den här författaren kommer med nästa bok för jag verkligen älskar det mesta hon skrivit!

Tack Bazar förlag/Schyttberg PR för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Nina Georges websida

Mina recensioner av andra böcker av Nina George