tisdag 3 mars 2015

Nattens grymma stjärnor - #Hyllvärmare2015

Titel: Nattens grymma stjärnor
Författare: Kjell Eriksson
Format: Pocket
Antal sidor: 372
Förlag: Ordfront förlag
Hyllvärmare

"En dag i oktober 2003 går Laura Hindersten till polisen i Uppsala för att anmäla sin far Ulrik försvunnen. De båda har länge levt tillsammans i en förfallen villa. Fadern är en akademisk särling som aldrig fått sin hett eftertraktade professorstitel.
Kort därefter hittas två äldre bönder ihjälslagna i sina hem utanför stan. Kriminalinspektör Ann Lindell och hennes kollegor har svårt att få upp något spår. Inget motiv kan skymtas, ingen gärningsman.
Efter faderns försvinnande börjar Laura uppträda allt konstigare. Hennes arbetskamrat Stig Franklin försöker hjälpa henne men inser snart att hon vill något mer med honom än bara bli omhändertagen. Laura både skrämmer och lockar honom. Hans äktenskap och hela hans liv råkar i gungning.
Så begås ett tredje, lika oförklarligt mord. När polisen ska följa upp ett tips från en kollega bestämmer Ann Lindell sig för att gå sin egen väg."

-------------------------------------

Nattens grymma stjärnor är sjätte delen  i Kjell Erikssons serie med kriminalkommissarie Ann Lindell.Jag har ju läst några av böckerna i  serien och inte varit alltför förtjust i dem. Trots det så har jag fortsatt att läsa böckerna i serien och det av två orsaker, 1. Jag har ett par böcker till i serien olästa hemma och har känt att har jag köpt dem (även om det var billigt på loppis) så ska jag läsa dem. 2. Jag vill inte gärna döma ut en författare efter en bok utan ger hen en eller ett par chanser till.

Den här boken tycker jag är något bättre än de tidigare jag läst. Handlingen är något mer spännande och flyter tidvis på ganska bra. Tyvärr kommer det sen avsnitt som är så sega att jag faktiskt snabbt bläddrar förbi för att inte somna direkt

Ann Lindell kan jag fortfarande känna är lite "luddig" och övriga kollegor och vänner lär jag överhuvudtaget inte känna.

Tyvärr känns det nu som att jag nog får överväga om inte de återstående delarna som finns i bokhyllan ska få åka olästa direkt ner i "loppislådan" i väntan på att säljas på sommarens bakluckeloppis.

Och även om det är trevligt att läsa böcker med lokal anknytning så är Erikssons serie med Ann Lindell är inte riktigt någonting för mig.


Nattens grymma stjärnor finns att köpa hos t ex



2 kommentarer:

  1. Jag slet mig igenom alla böckerna i serien (just för att jag redan hade köpt dem) och de blir inte bättre. Detta är en av de bättre. Tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och där slog du i sista spiken i kistan för de delar av den serien som jag har kvar som olästa

      Radera