tisdag 24 mars 2015

Top Ten Tuesday - barn/ungdomsböcker jag vill läsa om

Det fasta inlägget på tisdagar är Top Ten Tuesday som The Broke and the Bookish anordnar. Då ska man lista sina Topp tio böcker efter ett givet tema. Den här veckan gäller det

 Top 10 Books From My Childhood (Or teen years) That I Would Love To Revisit

-------------------


Mina topp tio från när jag var väldigt ung till när jag var i yngre tonåren. Och även om jag i vanliga fall inte läser om böcker så finns det en del i den här lista som jag redan har läst om och som jag säkert kommer att läsa om fler gånger. Och resten kommer jag nog att läsa också vid något tillfälle. Det här är ju böcker som jag gjorde sånt intryck på mig att jag fortfarande kommer ihåg dem.

1. Björken och stjärnan av Zacharias Topelius
2. Pippi Långstrump av Astrid Lindgren
3. Fem söker en skatt av Enid Blyton
4. Anne på Grönkulla av L.M Montgomery
5. Unga kvinnor av Louisa May Alcott
6. Svarta hingsten av Walter Farley
7. Född fri - berättelsen om lejonet Elsa av Joy Adamson
8. Jane Eyre av Charlotte Brontë
9. Svindlande höjder av Emily Brontë
10. Den röda nejlikan av Emmuska Orczy







15 kommentarer:

  1. Anne på Grönkulla var med på min långa lista, men den kom inte med till slut. Hela serien var väldigt bra i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Åh hur kunde jag missa Svarta hingsten! Och Röda nejlikan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svarta hingsten-serien var ju helt enkelt underbar!

      Radera
  3. Jane Eyre och Wuthering Heights läste jag inte förrän sena tonåren, men Pippi Långstrump och Fem-boken läste jag som barn och älskade :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste dem när jag var ganska ung i o m att de var klassiker och då hade jag fri tillgång till dem.

      Radera
  4. Svindlande höjder är sååå bra!!

    SvaraRadera
  5. Åh, Anne på Grönkulla, underbar bok. Måste läsa den igen tror jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktiskt så köpte jag ett ex nyligen bara för att få läsa om den!

      Radera
  6. Det fanns förmodligen en tid när jag gillade Pippi men jag har inte jättemånga positiva minnen av Astrid Lindgrens böcker. Känner mig lite konstig på det sättet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror Pippi var den enda av Lindgrens böcker jag läste som barn.

      Radera
  7. Många bra böcker på listan, flera av dem har jag läst först som vuxen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del av de på listan var jag nog nästan lite för ung för när jag läste dem, men jag har också läst dem som vuxen.

      Radera