tisdag 10 mars 2015

Top Ten Tuesday

Av någon underlig anledning verkar allting hända på förmiddagarna numera så jag har fullt upp varje dag tills efter kl 12.00. Jag undrar om inte det faktum att min man börjat jobba är en av delorsakerna - han tog ju hand om en del medans han fortfarande var hemma och nu blir det jag som får ta över. Mitt på dagen tar i alla fall katterna en liten paus och sover ett par timmar och då känns det som att jag får gjort lite t o m på bloggen.  På tisdagar är ett inslag givet och det är Top Ten Tuesday som The Broke and the Bookish håller. Då ska man lista tio böcker enligt ett givet tema. Idag är temat

Ten Books For Readers Who Like _________

---------------------
I o m att jag läser så spretigt och definitivt inte håller mig till en eller ens ett par genréer så var det inte helt lätt att komma på en enda. Men jag fick faktiskt lite vägledning av just The Broke and the Bookish som själva listar tio serier på mer än tre böcker. Jag följer sällan serier längre än trilogi/kvartett så då får mitt inslag alltså bli korta serier som innehåller mindre än 5 böcker eller där det i alla fall ännu inte kommit ut mer än högst 5 delar (senast då brukar jag tröttna nämligen).

1.  Magnus Jahnsons trilogi med Felix Larson - Sjukt begär, Värdet av ett liv, Fågel Felix (kommer ut i höst)

2. Megan Harts erotiska trilogi: Frestad, Uppfylld, Förledd

3. Gail Carriger böcker om Alexia Tarabotti: Själlös, Chanslös, Hemlös

4. Robyn Youngs trilogi om korsriddarna: Brödraskapet, Korståg, Rekviem

5. Unni Drougges serie om journalisten Berit Hård: Bluffen, Förkunnaren, Fällan

6. Shetlandkvartetten av Ann Cleeves: Svart som natten, Vita nätter, Rött stoft, Blå gryning

7. Pia F Davidsons serie om Veera, Miriam och Erika: Så tuktas en svinpäls, I likets vänkrets, tredje delen är på gång (har ej namnet ännu)

8. Joanne Harris mattrilogi: En smak av vin, En doft av apelsin, Choklad

9. Jonas Gardells trilogi Torka aldrig tårar utan handskar: Kärleken, Sjukdomen, Döden

10. Maleficiumtrilogin av Saskia Walker: Nattfjärilen, Häxmästaren, Havsdrottningen








1 kommentar:

  1. Shetlandskvartetten är ju lite intressant, det finns ju nu mer sex böcker i den serien, även om namnet på den svenska serien bytt namn för de två senaste böckerna. Lite som Liftarens guide till galaxen som är en trilogi med fem (eller sex om man räknar den av Colfer) böcker :)

    SvaraRadera