Recension: Bilder av henne av Karin Slaughter

Titel: Bilder av henne
Originaltitel: Pieces of her
Författare: Karin Slaughter
Översättning: Villemo Lingård Oksanen
Antal sidor: 526

"Andrea vet allt om sin mamma Laura. Hon vet att hon tillbringat hela sitt liv i den lilla kuststaden Belle Isle. Hon vet att hon aldrig velat något annat än att leva ett lugnt liv i det lilla samhället där alla känner alla. Hon vet att hennes mamma aldrig haft en hemlighet i hela sitt liv. För vi känner ju alla våra mödrar utan och innan. Eller hur...?
Men allt förändras när en tur till shoppingcentret tar en våldsam vändning. Med ens får Andrea se en helt ny sida av Laura. Det visar sig att innan Laura blev Laura var hon någon helt annan. I trettio år har hon gömt sig från den hon var, legat lågt och hoppats att ingen någonsin ska hitta henne. Men nu har hon blivit avslöjad, och ingenting kommer någonsin att bli sig likt igen.
Polisen vill ha svar och ifrågasätter om Laura verkligen är oskyldig, men hon vägrar att prata med någon, inte ens sin dotter. Andrea tvingas ge sig av på jakt efter svar, ett sökande som tar henne över hela USA. Vem är hennes mamma egentligen? Vad hände för trettio år sedan? Om Andrea inte kan avslöja hemligheterna i moderns förflutna kan det betyda slutet för dem båda."

-----------------------

Karin Slaughter är en av mina absoluta favoritförfattare och så fort jag ser att det kommer en ny bok av henne så måste jag läsa den.

Boken börjar rätt så lugnt (med tanke på att det här är en bok av Slaughter) men när det börjar hända så sker det med besked och sen är det fullt ös hela vägen till slutet. Laura verkar från början vara en typisk amerikansk helyllemamma från en liten ort men visar sig helt plötsligt ha en del färdigheter som inte riktigt går ihop med den bilden. När sedan Andrea blir tvungen att fly är jag med henne hela vägen och funderar febrilt på vad det är som Laura hemlighållit. Jag försöker såklart gissa mig till vad som hänt för trettio år sedan, men varje gång jag känner mig småsäker på att jag kommit underfund med vad hemligheten är så händer det något nytt som kullkastar alla mina slutledningar, och så är det bara att börja från början igen. Det är också omöjligt att ens försöka gissa sig till vem Andrea ska kunna lita på och det är riktigt nervigt när hon träffar på vissa människor under sitt sökande efter sanningen. Vem som helst kan faktiskt vara en av "de onda"

Den här berättelsen går verkligen i överljudsfart och man hinner knappt tänka eftersom det händer så mycket. Den som jag känner mest sympati för är Andrea och jag förstår alla hennes känslor och hennes osäkerhet när hon upptäcker att Laura inte är riktigt den mamma hon trott, att Laura har hemligheter som Andrea inte vetat något om.

Bilder av henne är faktiskt ganska annorlunda mot de andra böckerna jag läst av den här författaren. Den är inte riktigt lika blodig och våldsam, men den är minst lika spännande som de andra och den går definitivt inte att släppa när man väl börjat läsa. En riktig bladvändare med nagelbitarvarning!

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Karin Slaughters websida

Mina recensioner av andra böcker jag läst av den här författaren