onsdag 20 mars 2019

Recension: Fraktur av Karin Slaughter

Titel: Fraktur
Originaltitel: Fractured
Serie: Will Trent, del 2
Författare: Karin Slaughter
Översättning: Villemo Linngård Oksanen
Format: Inbunden
Antal sidor: 438
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar

"Ett brutalt mord har ägt rum i det exklusiva bostadsområdet Ansley Park i Atlanta. En tonårsflicka har blivit dödad i sitt eget hem och hennes chockade mamma sitter på golvet bland allt krossat glas - och har precis tagit livet av mördaren.
Egentligen har inte agent Will Trent vid Georgia Bureau of Investigation med polisutredningen att göra. Men han ser något som Atlantapolisen har missat, något i blodspåren, i den tekniska bevisningen, i moderns ögon.
Han blir hopparad med polisen Faith Mitchell, precis som Trent har hon ett svårt förflutet bakom sig. Hon har sina skäl att hata honom och utgör ett stort hot mot hans karriär. Kommer hon att upptäcka hans hemlighet och avslöja honom?
Trent har verkligen alla odds emot sig när han tar över utredningen. Många ovänner, få ledtrådar, inga vittnen. Men viljan att lösa fallet överskuggar allt annat. Han är nämligen övertygad om att mordet är kopplat till ett annat fall, med en försvunnen tonårsflicka - och att den riktiga mördaren fortfarande går fri."

-----------------
Karin Slaughter är och förblir en av mina absoluta favoriter när det gäller spänning så när jag såg den här boken så måste jag ju läsa den. Visserligen började jag Will Trent-serien med att läsa del 4, men delarna är ändå rätt så fristående så det har inte spelat någon roll för min läsning och nu får jag ju läsa del 2 också.

Will Trent är en av mina favoriter i Slaughters böcker. Han har, precis som så många huvudkaraktärer i andra böcker, ett tungt bagage från det förflutna, men han har också ett lite extra handikapp som skiljer honom från alla andra kriminalkommissarier, han är dyslektiker. Hans sociala förmåga är något bristfällig men det gör honom faktiskt bara ännu mer sympatisk. Och allt det här sammantaget gör att man förstår varför han ser och uppmärksammar sådant andra inte gör.

Det är ofta vara en hel del våld och blod i Slaughters böcker men jag tycker nog att Fraktur är en av de lite lugnare böckerna när det gäller det. Handlingen är väldigt spännande och jag sitter såklart och försöker gissa mig till vad som har hänt, vem som gjort vad och varför, men jag borde nog veta vid det här laget att när det gäller de här böckerna kan jag sällan gissa mig till vem som är mördaren eller mördarna.

Fraktur är en välskriven och spännande kriminalroman med en annorlunda huvudperson som man inte kan låta bli att tycka om. Inte nog med att Karin Slaughters böcker alltid är välskrivna och spännande men huvudpersonen, Will Trent, gör att den här serien skiljer sig ordentligt från alla andra kriminalromaner. Nu längtar jag efter nästa del i serien!
Den här boken hamnar direkt bland Årets favoriter

Jag ha bjudit på en smakbit från den här boken i ett annat inlägg HÄR

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!



Mer info om författaren och hennes böcker finns på Karin Slaughters websida

Mina recensioner av andra böcker av Karin Slaughter

Will Trent-serien
Triptyk
De fångade

Fristående
Bilder av henne
De fördärvade
Den goda dottern
De vackraste

Fraktur finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar