måndag 12 februari 2018

Recension: Triptyk av Karin Slaughter

Titel: Triptyk
Originaltitel: Triptych
Serie: Will Trent, del 1
Författare: Karin Slaughter
Format: Inbunden
Antal sidor: 443
Förlag: HarperCollins Nordic
Recensionsexemplar
Nr 14 Kaosutmaningen 2018

"En kvinna hittas mördad och den garvade krminalassistenten Michael Ormewood tar sig an fallet. Han möts av en brutal syn - offret är stympat på ett bestialiskt sätt - och Michael inser att han står inför ett av de värsta brott han någonsin utrett. Dessutom blir det snart uppenbart att mordet bara är ett av flera liknande fall.
För att hjälpa Atlantapolisen kopplas specialagent Will Trent in - en man som Ormewood instinktivt ogillar. När ett offer hittas i Michaels egen trädgård når hans olustkänslor sin kulmen. Är det en ren tillfällighet, eller borde han se det som ett hot riktat mot just honom?"

---------------------------------

Jag har läst ett antal av Karin Slaughters böcker och med tiden har hon susat upp bland mina favoritförfattare vilket betyder att så fort det kommer ut en ny bok av henne så vill jag läsa den.
Triptyk är första boken i serien om specialagenten Will Trent och när jag såg den var jag åklart tvungen att få läsa den.

Jag har läst en bok tidigare om Will Trent och gillade honom redan då men efter den här boken tycker jag ännu bättre om honom. Han har problem på det personliga planet men jag är tacksam för att det den här gången inte handlar om missbruksproblem (som jag börjar ledsna på lite grann när det gäller thrillers/deckare) utan något helt annorlunda. Han har också en bakgrund som särskiljer honom från många andra poliser jag läst om.

Även i den här boken är brotten våldsamma, brutala och blodiga och inte precis läsning för kräsmagade och/eller känsliga personer. Varför brotten i hennes böcker ofta är så våldsamma pratar hon om i klippet nedan. Jag läser många olika typer av böcker och emellanåt har jag ett riktigt behov av att läsa någonting så våldsamt och rått som de här böckerna som motvikt åt det andra jag läser.

Triptych är en välskriven, lättläst och väldigt spännande bok. Jag hoppas nu att det inte dröjer alltför länge innan nästa bok i serien kommer! Med den här boken befäster Slaughter sin plats bland mina favoritförfattare och åker t o m upp ett par hack.

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!

<


Jag har bjudit på en smakbit ur den här boken i ett annat inlägg HÄR

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Karin Slaughters websida

Mina recensioner av andra böcker av den här författaren

De vackraste
De fördärvade
De fångade
Den goda dottern



Triptyk finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden

1 kommentar:

  1. Jag hoppas att de fortsätter ge ut den här serien nu för jag vill fortsätta läsa :)

    SvaraRadera