söndag 9 februari 2020

En smakebit på søndag - Anteckningar från en orolig planet

Vi hade planerat tidigare för den här helgen men så blev det en del ändringar som gjorde att vi helt plötsligt skulle få en "ledig" helg, dvs alla de tidigare planerna fick skrotas. Då var frågan vad vi skulle hitta på istället och så såg vi att det fanns antikmässor och liknande lite här och var och funderade ett tag på att åka iväg. När vi sen gick upp på lördag morgon så insåg vi båda två att vi helt enkelt inte orkade göra något sånt utan det fick bli en lugn lördag hemma då jag satt och läste större delen av dagen medan maken vaxade lite trähyllor och -skulpturer och höll på med annat småpyssel som behövde göras. Troligtvis blir det en lugn söndag också för jag har en hel del som jag måste hinna få gjort. Söndagen börjar med En smakebit på søndag som den här gången anordnas av Betraktninger ~ tanker om bøker. Det går ut på att man ska bjuda på en smakbit från boken man läser och det finns bara en regel = no spoilers!

-------------------------

Min smakbit kommer från sidan 131 i  Anteckningar från en orolig planet (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken) av Matt Haig

"I mina ansträngningar att skydda mig mot den oroliga planeten började jag föreställa mig hur det skulle kännas om jag helt och hållet lämnade sociala medier. Så medan jag tänkte mig hur livet skulle vara utan sociala medier gick jag, tja, ut p sociala medier för att ta reda på det. Jag beslöt mig för att ställa en stor och enkel fråga till några av mina följare på Twitter: "Är sociala medier bra eller dåligt för ditt mentala välbefinnande?" Frågan slog an en sträng. Jag fick över 2000 svar. De förmedlar såklart en komplicerad bild. Men med tanke på att detta är människor som är aktiva och regelbundna användare av sociala medier är bilden väldigt negativ. Jag menar, om du tänker dig att du frågar folk som regelbundet läser eller rider eller vandrar i bergen samma sak skulle du knappast få ett så blandat resultat."

19 kommentarer:

  1. visst blir man lite trött efter loppis, jag orkar inte så ofta. Historieläraren av Matt Haig var intressant, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  2. har inte läst något av den författaren. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. Författaren är jag nyfiken på, men mer en annan bok.
    Kanske den blandade reaktionen beror också på att det finns fördelar som gör att man har svårt att sluta.

    SvaraRadera
  4. Vi hadde også en stille lørdag hjemme, og jeg tror også det vil bli en slik søndag :-) Jeg har ikke den store energien for tiden. Jeg ser at jeg har The humans på tbr-listen, skrevet av Matt Haig. Jeg hadde ikke hørt om denne boken før, og den er ikke oversatt til norsk. Men jeg skal sette den også på tbr-listen for den hørtes interessant ut.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  5. Matt Haig har jag läst en annan bok av och jag borde verkligen läsa fler.

    SvaraRadera
  6. Jag har läst en bok tidigare av författaren, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  7. Tyckte väldigt mycket om Historieläraren, den var både välskriven och tänkvärd. Jag skulle gärna läsa den här boken också av honom. Skönt med en helg utan planer, bara läsa och ta dagen som den kommer.

    SvaraRadera
  8. Historieläraren står i hyllan och väntar men den här kände jag inte till. Tack för tips och smakbit!

    SvaraRadera
  9. Intressant insikt. Tack för smakebiten.

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten. Jag är sugen på att läsa något av honom.

    SvaraRadera
  11. Det finns helt klart både fördelar och nackdelar med sociala medier. Fast bokbloggar har förstås bara fördelar ;) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Den har jag funderat på att läsa. Med tanke på sociala medier: Ibland önskar man t.ex. att vissa facebookgrupper fanns som ideella föreningar istället, för visst är det ändå bra när människor som hamnat i svåra situationer kommer samman och stöttar varandra, såsom många facebookgrupper ju faktiskt gör. Kanske t.o.m. gemensamt försöker få till en samhällsförändring till det bättre. Då borde det ju innebära något positivt?

    SvaraRadera
  13. Rolige lørdager er helt fantastisk. Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
  14. Han är en produktiv författare, själv har jag läst Historieläraren som jag gillade. Jag tror var och en måste finna sin egen lämpliga väg genom det snåriga sociala nätverket. Tack för smakbit

    SvaraRadera
  15. Det finns minsann både positivt och negativt med sociala medier, men jag tror inte jag skulle kunna vara utan dem.

    SvaraRadera
  16. Har funderat på att läsa Historieläraren men inte gjort det än. Kanske kollar in den här också.... Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  17. En bok jag inte har läst så tack för smakbiten! Ha en fortsatt trevlig söndag kram Nina

    SvaraRadera
  18. Har hört talas om den där boken och hört ganska bra ord om den. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  19. Tack för smakbiten! Jag vill läsa mer av Matt Haig. Kanske ska ta den här då.

    SvaraRadera