Recension: Ett bättre jag av Marianne Power

Titel: Ett bättre jag - hur självhjälp (inte) förändrade mitt liv
Originaltitel: Help me
Författare: Marianne Power
Översättning: Elisabet Fredholm
Antal sidor: 400

"En alltför tidig söndagsmorgon vaknar journalisten Marianne Power bakis, ångestfylld och med ett banksaldo som skrattar henne rakt upp i ansiktet. Hur hamnade hon här? Trots en livslång, om än aningen skamfylld, förkärlek för självhjälpsböcker har hon aldrig lyckats bli den där balanserade carpe diem-människan. Men böckerna kanske inte fungerar för att hon i slutänden alltid har prioriterat vin, skräpmat och Netflix?
Power beslutar sig för att testa en självhjälpsbok i månaden i ett år och följa den till punkt och pricka. Bit för bit ska alla brister nötas bort - slösaktigheten, oförmågan att hitta en partner, ängsligheten - och den fulländade Marianne skapas. Hennes experiment blir början på ett år som ger nya perspektiv, men också lär henne att perfektion inte existerar och att nutidens fokus på oss själva gör oss inte så lite självupptagna."

---------------------------

Den här boken dök upp som en överraskning från förlaget och är en bok som jag nog aldrig valt själv att läsa. Det i sig är egentligen ett bra skäl till att jag ändå läste den för jag försöker ju hela tiden att också läsa böcker som ligger utanför min bekvämlighetszon, vilket man verkligen kan säga att den här boken gör.

Självhjälpsbcker är i vanliga fall ingenting för mig men Ett bättre jag handlar ju egentligen om det rakt motsatta, dvs den är öppet kritisk mot den genrén och drar fram det bisarra med sådana böcker. Jag kan förstå att de/den som skriver boken vill dela med sig av insikten dom kommit fram till om vad som hjälpt dem att övermanna svårigheter i livet, men samtidigt är det ju så att även om svårigheten är samma så behöver inte samma lösning fungera för alla, vi är alla i vår specifika livssituation och plats i livet och det kan inte finnas ett enda sätt att lösa problemen man hamnar i. Något författaren också fram är hur motsägelsefulla de här böckerna är - gör man som Marianne, dvs tar systematiskt bok för bok och försöker leva exakt efter reglerna så hamnar man i situationer där en bok säger ett och en annan säger något annat.

Den första delen av boken där Marianne går igenom ett antal böcker och försöker leva efter råden är faktiskt nästan hysteriskt roligt och stämmer väl överens med va jag tycker är knepigt med den här typen av böcker. Därefter hamnar man på en platå där huvudpersonen egentligen bara fortsätter på samma spår men går nu också över till diverse kurser och föreläsningar på temat självförverkligande. Därefter tycker jag att  boken tappar lite i tempo och humor.

Jag har ofta tyckt och skrivit om att humor är svårt, speciellt i böcker, men den här författaren lyckades få mig att småfnittra emellanåt, och det tror jag också berodde mycket på att en del tankar och funderingar (även de underförstådda) sammanföll med mina egna. Tror man däremot stenhårt på självhjälpsböcke så kanske man inte förstår det roliga med boken. Å andra sidan s hoppas man ju att sådana personer kanske får en liten insikt i att ta självhjälpsböcker och teorier med en liten nypa (eller ett helt lass) salt. Navelskåderi är nog inte riktigt den rätta vägen till lycka.

I vilket fall som helst så är Ett bättre jag en väldigt lättläst och underhållande bok som fick mig att le ett flertal gånger.

Ett bättre jag finns att köpa hos t ex

Bokus Inbunden/Pocket/E-bok