lördag 1 februari 2020

Recension: Minuten före midnatt av David Baldacci

Titel: Minuten före midnatt
Originaltitel: One Minute to Midnight
Serie: Atlee Pine
Författare: David Baldacci
Översättning: John-Henri Holmberg
Format: Inbunden
Antal sidor: 446
Förlag: Bokfabriken
Recensionsexemplar

"FBI-agenten Atlee Pine tvingas ta tjänstledigt efter att ha gjort sig skyldig till övervåld i jakten på en brutal brottsling. Den oplanerade ledigheten ger henne möjlighet att resa tillbaka till Andersonville i Georgia, där hennes tvillingsyster Mercy kidnappades och försvann tre decennier tidigare. Kanske kan hon äntligen få klarhet i vem som låg bakom kidnappningen. Men sökandet efter ledtrådar leder henne in på en väg kantad av mord, lögner och hemligheter som skakar henne i grunden. Ingenting av det Atlee Pine trott sig veta visar sig vara sant."

---------------------
Den här författaren är minst sagt produktiv! Jag har hittills läst 6 böcker av Baldacci och de sex är från  fyra olika serier. Minuten före midnatt är den fristående uppföljaren  i serien om FBI-agenten Atlee Pine.

Nånting som jag tycker är fascinerande är att trots fyra olika serier så har författaren lyckats få till fyra helt olika huvudpersoner som är lätta att hålla isär. I den här serien är huvudpersonen en kvinna och jag fastnade inte riktigt för henne i första boken och det gör jag inte i den här boken heller. Det som ändå skiljer den här boken från den första är att man lär känna henne bättre och får veta mer om det tunga bagage hon bär. Det är också imponerande att intrigerna i alla de här serierna är så olik varandra att det är lätt att skilja serierna från varandra

Att jag ännu inte fastnat för Atlee spelar faktiskt mindre roll för det som gör boken spännande är det höga tempot och berättelsen om tvillingsysterns försvinnande. Och just nu är jag faktiskt väldigt nyfiken på om man får veta vad som egentligen hände Mercy för 30 år sedan i nästa bok. Minuten före midnatt är en lätt- och snabbläst och spännande bok med många oväntade vändningar och jag ser verkligen fram emot nästa del i den här serien!

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Tack Bokfabriken för rec.exet!



Mer info om författaren och hans böcker finns på David Baldaccis websida

Andra böcker av David Baldacci jag recenserat

John Puller
Del 4: Ingenmansland

Amos Decker
Del 4: Morden i Baronville
Del 5: Frälsaren i Burlington

Atlee Pine
Del 1: Lång väg till rättvisa

Aloysius Archer
Del 1: Skulden

Minuten före  midnatt finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar