lördag 1 februari 2020

Planering/Förhoppningar för 2020


Jag är ganska sen med allting det här årsskiftet och det hänger mycket ihop med att december blev helt förstörd för mig så att jag inte hann med allt som jag borde ha gjort. Alltså har jag fått ta itu med sånt här i början på det nya året istället. 
2019 var ett händelserikt år och det blev väl inte riktigt så som jag hade önskat mig. Alltså är det bar att ta nya tag under 2020 och hoppas att 2020 blir bättre än året innan. 
Nu har vi ju hunnit vänja oss vid att maken också är hemma heltid och att vi äntligen har möjlighet att göra en hel massa sådant som vi förut var tvungna att hoppa över pga tidsbrist eftersom det bara var på helgerna vi hade tid för olika aktiviteter. Vi har ny lyckats få till rutiner som funkar bra för oss och eftersom vi båda numera är mer utvilade så kan vi också hitta på en massa sånt som vi varken hade tid eller ork till. 
Det jag hoppas få till under 2020 är

1. Läsa hyllvärmare
2019 gick inte riktigt lika bra som 2018 så jag skruvar nog ner förväntningarna för 2020 och hoppas på att hinna läsa minst en hyllvärmare varje månad, blir det fler så blir jag glad men så länge jag hinner med en per månad så är jag nöjd. Jag har ju också gått med i Mias utmaning Read Old Books (resultat förs in under fliken Utmaningar  för att få lite extra peppning att läsa hyllvärmare

2. Minska bokinköpen
Det har hittills gått bra att minska bokinköpen och jag hoppas väl kunna minska ännu mer för det finns fortfarande alldeles för många olästa böcker i mina bokhyllor. Jag hoppas till och med att kunna minska på bokinköpen från bokrean 2020.

3. Bloggen
Just nu är det nog helt verklighetsfrämmande att ens önska att kunna avsätta en hel dag per vecka till bloggen utan det får bli som vanligt, jag sitter recenserar och skriver inlägg i mån av tid. Resultatet för början på året ser inte så bra ut men det har ju att göra med att just nu är det annat som tar så mycket tid och ork att jag bara hinner med det nödvändigaste.

4. Planering, sammanfattningar och utvärdering
Det här har jag märkt är ovärderligt för mig. Genom att göra olika typer av genomgång både planeringar och sammanfattningar har jag fått styrning på både recensionsskrivandet och läsningen. Det här måste jag definitivt fortsätta med och kanske till och med se till att itta ännu fler sätt att styra upp det hela.

5. Utanför bekvämlighetszonen
Det måste jag absolut fortsätta med  och våga prova på sådant som inte riktigt är nånting jag brukar gilla. Jag har ju faktiskt under 2019 hittat en hel del sånt jag gillar även inom genréer som jag i vanliga fall undviker.Så det är bara att ta sig i kragen 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar