Recension: Jägarinnan av Kate Quinn

Titel: Jägarinnan
Originaltitel: The Huntress
Författare: Kate Quinn
Översättning: Helena Dahlgren
Antal sidor: 636

"Sibirien, 1941: När kriget närmar sig ansluter piloten Nina Markova till Natthäxorna, ett kvinnligt bombregemente. Hon hamnar bakom fiendelinjen, i händerna på den ökända mördaren Jägarinnan, och tvingas uppbåda all sin list för att överleva
Köln, 1950: Den före detta krigskorrespondenten Ian Graham är numera nazistjägare. Ett mål kvarstår Jägarinnan. I sitt sökande tar han hjälp av Nina, det enda vittne som lyckats undkomma henne.
Boston, 1946: Sjuttonåriga Jordan McBride märker att hennes pappas nya kvinna döljer något. När hon börjar gräva i sin styvmors bakgrund inser hon snart att det finns hemligheter i familjen som hotar allt hon håller kärt."

-------------------

De här är en av dessa böcker som jag fastnar för när jag läser baksidestexten för den låter spännande och tar upp nånting som jag inte visste nånting om. Och så får jag hem boken, maken kommer såklart och läser baksidestexten och utbrister i ett "Yeahh! Natthäxorna har jag läst om tidigare. Den här boken vill jag läsa direkt efter dig!" Frustrerande när jag inte hade en aning om vilka Natthäxorna var, men å andra sidan är det förståeligt i och med att han är intresserad av världskrigen och har läst mycket om dem.

Det här är en roman med tre trådar som sedan knyts samman på slutet. Man förstår ganska snart vem som är vem men det här är en av de romanerna där målet inte är det viktiga utan det är resan dit som man fastnar för. Alla tre berättelserna är faktiskt intressanta och fascinerande men den jag fastnar lite extra för är berättelsen om Nina Markova och Natthäxorna, ett kvinnligt bombregemente.

Det är alltså relativt enkelt att att redan i början av boken komma underfund med vem som är vem, men de tre berättelserna är så intressanta att i alla fall jag brydde mig inte ett dugg om att jag redan från början kom underfund med vem som var Jägarinnan, utan det var bakgrunden till varför hon jagades och vilka det var som jagade henne som var det som drev mig vidare.

Jägarinnan är en välskriven och intressant historisk roman som också har fördelen att vara baserad på verkliga händelser och personer vilket gör att man blir väldigt engagerad i de olika karaktärernas liv. Det här är definitivt en berättelse som nog fungerar för alla läsare, både den som gillar historiska romaner och den som i vanliga fall inte läser sådant.

Tack HarperCollins Nordic för rec.exet!

Min recension av en annan av den här författarens böcker

Kodnamn Alice