lördag 19 juni 2021

Recension: Se dig aldrig om av Michel Bussi

Titel: Se dig aldrig om
Originaltitel: Ne Lâche pas ma main
Författare: Michel Bussi
Översättning: Cecilia Franklin
Format: Inbunden
Antal sidor: 326
Recensionsexemplar (Se "Om")

"Martial och Liane Bellion njuter av semestern på paradisön Réunion tillsammans med sin sexåriga dotter. Strålande sol, kristallklart vatten, inte ett moln i sikte...

Tills Liane Bellion plötsligt försvinner. Hotellrummet är tomt  men fullt av blodfläckar. Och en av hotellets anställda säger sig ha sett Martial i korridoren vid tiden för Lianes försvinande.

Polisen blir mer än övertygad om Martials skuld när även han försvinner och tar dottern med sig. En skallgång tar vid och hela ön genomsöks. Men är Martial verkligen skyldig till sin frus död? Om inte, varför befinner han sig på flykt? Och hur mycket är han beredd att riskera?

----------------------------

Jag har läst och recenserat några andra böcker (länkar till recensionerna finns längre ner på sidan) av den här författaren och gillat dem så när jag såg att den här skulle ges ut ville jag såklart läsa den. Och jag kan redan nu tala om att jag blev definitivt inte besviken nu heller.

Som vanligt i Bussis böcker, är ingenting i handlingen egentligen vad det verkar vara och din uppgift som läsare är att redan från början försöka klura ut vad som egentligen ligger bakom allt som händer. Det är definitivt inte lätt i och med att man hela tiden serveras fler möjligheter att misstänka både ett som annat och ledtrådarna pekar åt alla håll och kanter. Det är det här som jag gillar med Bussis böcker, handlingen är allt annat än förutsägbart och man leds runt, runt tills man blir alldeles yr i huvudet. Och när sen upplösningen kommer och sanningen kryper fram så är den så självklar och logisk att man slår sig för pannan för att man nog vid något tillfälle varit på det spåret men övergett det när något annat dykt upp, och det här händer mig varje gång jag läser en bok av den här författaren.

Se dig aldrig om är en lättläst, spännande och med en oförutsägbar handling som gör den otroligt underhållande att läsa. Jag ser fram emot fler böcker av den här författaren. Har du ännu inte läst något av Michel Bussi så är det dags nu, det här är böcker som jag rekommenderar å det varmaste!

Tack Bokförlaget Polaris för rec.exet!

Mer info om författaren och hans böcker finns på Michel Bussis websida

Mina recensioner av andra böcker av den här författaren

Trollsländan

Svarta näckrosor

Tiden dödar långsamt

Se dig aldrig om finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket/E-bok

Bokus Inbunden/Pocket/E-bok

CDON Inbunden/Pocket


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar