fredag 6 december 2019

Recension: Infiltratören av Lotta Luxenburg

Titel: Infiltratören
Serie: Stockholmsgruppen
Författare: Lotta Luxenburg
Format: Inbunden
Antal sidor: 286
Förlag: Bokfabriken
Recensionsexemplar

"En husbil kör över kajkanten vid Stockholms stadshus. När den bärgas gör räddningstjänsten ett makabert fynd - tolv kvinnolik. Kriminalinspektörerna Isabella Knyckare och Nikolaj Malmsten hinner knappt börja nysta i mordfallet innan ett upplopp utan förvarning lamslår Stockholm. Finns det en koppling mellan de våldsamma händelserna? Medan säkerhetspolisen misstänker en utländsk terrorcell infiltrerar Isabella en kriminell gruppering för att komma kvinnomördaren på spåren."

------------------------

Jag har inte läst något av den här författaren tidigare och blev nyfiken på hennes böcker när jag såg att den här skulle komma ut. Infiltratören är den första fristående delen i en serie om Nikolaj Malmsten och Isabella Knyckare vid Stockholmsgruppen.

Även om jag är lite tveksam till namnen på huvudpersonerna så är själva personerna lätta att tycka om. Eftersom det här är första boken så får man ju inte så väldigt ingående insikt i personligheterna men jag hoppas såklart att man lär känna Isabella och Nikolaj bättre i kommande böcker.

Det är högt tempo genom hela boken vilket gör Infiltratören både lätt- och snabbläst, man vänder blad efter blad för att få reda på mer. Själva mordgåtan är relativt enkel och bjuder inte på några större överraskningar, ändå uppskattar jag resan fram till upplösningen av mordgåtan, om inte annat så för att se om jag gissat rätt. Det finns tyvärr en dedl problem med trovärdigheten lite här och där men det betyder att det bara kan bli bättre i kommande böcker.

Infiltratören är en spännande, lätt- och snabbläst bok med intressanta huvudkaraktärer som jag gärna vill veta mer om. Jag ser fram emot nästa del i serien så jag får lära känna Isabella och Nikolaj lite bättre.

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Tack Bokfabriken för rec.exet!

Infiltratören finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar