tisdag 8 augusti 2017

Recension: Candelarias hus av Julia Svanberg

Titel: Candelarias hus
Författare: Julia Svanberg
Format: Inbunden
Antal sidor: 283
Förlag: Albert Bonniers förlag
Recensionsexemplar

"Den unga svenskan Elen bosätter sig på den colombianska landsbygden med sin lille son. Efter byäldstan Candelaria får hon överta ett gammalt hus och en liten kaffeodling. Hon möter en brutal vardag, styrd av priset på kaffe, striden om vattnet och konflikten mellan gerillan och militären. Men också en tillvaro där gemenskap och styrka - inte minst kvinnornas - bildar motstånd."

--------------------



Jag är lite svag för böcker om Latinamerika och har länge velat veta mer om länderna där. Det var en av orsakerna till att jag blev nyfiken på den här boken, berättelsen utspelar sig ju i Colombia. Den andra orsaken är att jag en gång i tiden när jag studerade, träffade några colombianer som berättade lite om livet där och varför de flydde till Sverige.

Även om Candelarias hus är fiktion så baseras berättelsen på författarens egna erfarenheter av att leva i Colombia och det gör ju boken ännu mer intressant.  Livet på den colombianska landsbygden är tufft och inte bara för att mycket av det som vi ser som självklarheter, saknas, men också för att där finns annat som gör livet osäkert, t ex Farc-gerillan (och armén är inte så mycket bättre). Men man kan ju fråga sig om nånting egentligen blir bättre när stora företag köper upp marken, bygger och moderniserar. Visst, det ger arbete och pengar men samtidigt försvinner mycket av det genuina och äkta.

Trots att författaren är svenska så tycker jag mig känna igen lite av den latinamerikanska stilen, som jag älskar, i berättelsen. Berättelsen är precis lagom detaljerad så att jag verkligen får en känsla för både människorna och platsen men samtidigt får jag låta min egen fantasi fylla in lite av "luckorna"

Candelarias hus är en lättläst och intressant bok som jag blev riktigt förtjust i. Jag ser verkligen fram emot fler böcker av den här författaren.

Tack Albert Bonniers förlag för rec.exet!



Mer info om författaren och hennes bok finns på Julia Svanbergs blogg Mammas machete




Candelarias hus finns att köpa hos t ex

Adlibris  Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar