onsdag 27 september 2017

Recension: 1793 av Niklas Natt och Dag

Titel: 1793
Författare: Niklas Natt och Dag
Format: Inbunden
Antal sidor: 451
Förlag: Forum bokförlag
Recensionsexemplar
Månadens bästa bok September 2017

"Gustav III är död. Mer än ett år har gått sedan skotten föll på maskeradbalen. Kronprinsen är omyndig och krigsåren har tömt statskassan. Riket styrs av egenintressen medan folket far illa. Ingen litar på någon. Överallt frodas missnöje och paranoia.
Hösten 1793 hittas ett lik i Fatburen på Södermalm, den igenslammade sjö där allt kåkstadens avskräde hamnar. Den döde saknar armar och ben, men skadorna är inte nya.
Cecil Winge har varit Stockholms poliskammare behjälplig med sitt skarpsinne förr. Nu vacklar hans hälsa, men han krävs på en gentjänst han inte kan neka. Tiden är knapp, och den vinter som ska bli den svåraste Stockholm skådat på ett decennium är i antågande."

---------------------

Det är enormt intressant att emellanåt läsa en historisk roman och jag hoppas att jag också lär mig lite. Det fanns också två andra saker med den här boken som lockade mig.  1793 är författarens debutroman och jag är ju väldigt förtjust i debuter. Och texten "Bellman noir" är helt enkelt oemotståndligt för mig.

Jag hade inga förväntningar på den här boken men anade att den inte skulle vara av den "vanliga" typen av historiska romaner. Och det är nog det minsta man kan säga om 1793.
Istället för adel/högreståndsmänniskor i stora salar i palats handlar den här boken om den solkiga baksidan. Den handlar om det Stockholm som är fult, mörkt, skitigt och som rent ut sagt stinker. En människas värde mäts i hur mycket man kan utnyttja hen och det mesta går ut på egennytta. De rika utnyttjar de fattiga för nöjes skull, de fattiga utnyttjar varandra för att överleva. Den som inte kan eller vill sänka sig till den nivån, klarar sig inte.

Miljöbeskrivningarna i den här boken är helt otroliga och efter ett par kapitel känns det nästan som att det vore läge för en rejäl dusch. Och att äta samtidigt som man läser den här boken är inte ens att tänka på, det är knappt så jag klarar att dricka en mugg te utan att få kväljningar.
Personbeskrivningarna är lika målande och jag kan verkligen både se och lukta personerna i boken.

Insprängt i berättelsen om 1700-talets Stockholm finns en deckare och den är också speciell. Mickel Cardell och Cecil Winge, som jagar mördaren, är inte precis den typen av "detektiver" som man är van vid, vilket gör också gör mördarjakten ännu mer intressant.

1793 är en brutal och mörk berättelse om ett 1700-tal som är så långt man kan komma från de glittriga salonger man ofta läser om när det gäller den här tidsperioden.  Jag är totalimponerad och hoppas att Niklas Natt och Dag inte dröjer alltför länge med att komma med en bok till. Vilken debut! Det är inte ofta man får chansen att läsa en debutroman av den här kalibern!
Den här boken hamnar direkt bland Årets favoriter!

Tack Forum Bokförlag för rec.exet!




1793 finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
Bokus Inbunden/E-bok
CDON Inbunden


4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Stundtals så vämjelig och obehagligt realistisk att man bara inte orkar med.En stark läsupplevelse!

    SvaraRadera
  3. Något av det jävligaste jag läst! Samtidigt helt omäjligt att lägga bort boken! En svensk suskind (Parfymen). En otroligt imponerande bok!

    SvaraRadera
  4. Den vidrigaste bok jag någonsin har läst och den första bok jag ångrar.
    Efter att ha läst halva boken lade jag den ifrån mig för tredje och sista gången. Några fler böcker av denna författare kommer jag aldrig att läsa.

    SvaraRadera