fredag 1 september 2017

Recension: Jag följer dig av Dan Nilsson

Titel: Jag följer dig
Serie: Niklas Lund
Författare: Dan Nilsson
Format: Danskt band
Antal sidor: 326
Förlag: Hoi förlag
Recensionsexemplar

"Någon har stulit Niklas Lunds identitet på nätet.
Snart förstår Niklas att det är en person som känner honom, och som vill få tillträde till hans verksamhet som privatspanare på nätet. Men i vilket syfte?
Den första ledtråden får han när en kvinna blir mördad i Niklas gamla hemstad Eslöv. Det visar sig att mordoffret har koppling till IT-koncernen som hans pappa startat en gång i tiden. För att förstå mördarens motiv måste Niklas lära känna sin numera döda pappa och hans företag på nytt - men också konfronteras med sitt eget förflutna.
Tillsammans med sin kvinnliga motsvarighet bland privatspanare. "Spanjorskan", jagar Niklas mördaren genom Eslöv, Lund och norra Skåne - med spår som leder ända till Thailand. Frågan de måste ställa sig är: Hur kommer det sig att någon kunnat dölja en hemlighet i en modern koncern som står för total öppenhet? De två privatspanarna måste avslöja lögnen i företaget - innan mördaren skördar sitt nästa offer."

---------------

Jag läste första delen, Bevakaren, om Niklas Lund  när den kom ut 2015 och hade då svårt för huvudpersonen i berättelsen. Den här gången fick jag först tips från förlaget om att den här andra boken skulle komma ut och hade faktiskt redan nästan bestämt mig för att prova igen (jag ger aldrig upp en författare bara efter en bok) när författaren skickade en förfrågan om jag kunde tänka mig att läsa boken. Och det gjorde att beslutet att läsa boken var snabbt och enkelt.

Det var väldigt enkelt att komma in i berättelsen och komma ihåg förra boken trots att det gått två år sedan sist jag träffade på Niklas Lund. Något annat jag märker direkt är att de mer negativa egenskaperna hos Niklas inte längre finns där och jag börjar faktiskt tycka att Niklas egentligen är en ganska OK kille, som jag den här gången inte alls tycker illa om (Du har lyckats riktigt bra, Dan!).

Intrigen är både klurig och spännande och att själva händelserna och brottet kretsar kring den "öppna" företagskulturen känns väldigt aktuell - det gömmer sig nog mycket bakom fasaden hos många företag med till synes total öppenhet och transparens.

Jag följer dig är en lättläst och spännande berättelse och jag fram emot att få läsa mer om vad Niklas Lund råkar ut för i framtiden.

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg  HÄR

Min recension av första delen

Bevakaren



Tack Hoi förlag/Dan Nilsson för rec.exet!


Jag följer dig finns att köpa hos t ex

Adlibris Danskt band/E-bok
Bokus Danskt band/E-bok
CDON Danskt band



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar