fredag 2 februari 2024

Fem en fredag vecka 5: Bekvämt

 

Det är en härlig dag idag. Jag sov som en bebis inatt och så är det min spa-dag idag (dvs först en jättehet dusch, därefter en helkroppsinsmörjning med mjukgörande kräm och sen lunchvila med tv-tittning), och eftersom det är spa-dag så är det också strumpfri dag (dvs inga stödstrumpor. Jippiiii!!!). 
Så jag passar på att svara på elisamatildas frågor i Fem en fredag innan det är dags att äta lunch. Temat den här veckan är

BEKVÄMT


1. När klev du senast ur din bekvämlighetszon?
Det försöker jag göra så ofta jag kan... och senast var nog igår när jag började rensa i kartongerna där vi haft alla prylar efter våra mammors bortgång och tömning av deras lägenheter. Saker som vi nog egentligen  hade velat behålla men som nu måste göras av med pga platsbrist

2. När är du som mest bekväm?
Hemma i mina mjuka hemmakläder (utan stödstrumpor), sittandes framför min vy över fälten (med rådjur, lekande kaniner ), trädgård på sommaren med vackra pioner och andra blommande växter och med levande fågelliv med både fasaner och småfåglar,   drickandes varm te med en bra bok framför mig

3. Vilken typ av kläder går du i hemma?
Mjukisbyxor, oversize T-short och en härlig poncho

4. Vilken bekvämlighet i vardagen uppskattar du mest?
Ställbar säng! Skulle numera inte kunna sova i en vanlig säng längre, inte efter att ha sovit i en ställbar i x antal år nu

5. Vid vilka tillfällen är du inte bekväm?
Allt som har med sport att göra!






8 kommentarer:

  1. Snart sitter jag ute på altanen, har sittplatser åt alla väderstreck, kökstrappan tidigt på våren, med varm jacka.

    SvaraRadera
  2. ser fram emot frukost på altanen. det är redan ljusare. kan tänka mig att det är jättebra med ställbar säng. fina bilder

    SvaraRadera
  3. Vi ser nog alla fram emot att våren ska komma så vi kan få på oss lite sol och framtidshopp.

    SvaraRadera
  4. Härligt med en spa-fredag. Hoppas du njöt för fullt:-)
    Du verkar vara "allergisk" mot stödstrumpor. Jag har en på mitt vänsterben, men den stör mig inte alls. Ja, vi är alla annorlunda...
    Har aldrig haft en ställbar säng, så det är kanske något att se fram emot.
    Skrattade gott åt ditt sista svar. Enda ämnet som jag fullständigt känner mig bekväm med är just sport - hahaha:-) Politik och religion däremot är ingenting för mig.

    SvaraRadera
  5. Vet du, jag har aldrig ens provat en ställbar säng! Jag tycker de är så höga så jag skulle behöva en pall för att klättra upp i den! O hunden, stackarn, han skulle inte fixa att hoppa upp. Men, jag förstår visst bekvämligheten. i synnerhet om man fått vänja sig. Stödstrumpor har jag använt i perioder, de är inte bekväma, ungefär som en för tajt korsett, men, syftet är gott.
    Vemodigt att behöva göra sig av med familjeklenoder förstår jag. Du får välja ett fåtal att behålla, de som är dig kärast. annars måste alternativet vara att köpa förrådsförvaring någonstans. Ha en mysig helg, det låter som att det kommer att bli det

    SvaraRadera
  6. Kul att läsa dina svar på fredagens fem. Stödstrumpor är inte sköna att ha på sig men det är ändå tur att dom finns. En ställbar säng måste vara en otroligt bra bekvämlighet, kunna ställa in den precis så som man känner är skönt.
    Ha en fin lördag.

    SvaraRadera
  7. Ja, det där med att rensa efter nån som gått bort står vi ju alla inför nån dag. För somliga kan det hända mer sällan, för andra oftare. Men man kan inte spara allt.
    Spa-dag låter underbart! Ställbar säng likaså, sån har inte jag, men skulle gärna ha :-)

    SvaraRadera
  8. Jag har använt stödstrumpor när jag flugit långt och då har det varit jätteskönt. Men det är kanske skillnad om man av någon anledning tvingas ha dem till vardags också.

    SvaraRadera