torsdag 22 februari 2024

Helgfrågan vecka 8: Udda, minnesvärda platser

 

Det är spa-dag idag så jag är härligt avslappnad i kroppen, har precis ätit middag och ser nästan fram emot att lägga mig ikväll. Men innan dess så ska jag såklart svara på Mias Helgfråga som den här veckan lyder

Berätta om den mest udda eller minnesvärda plats där du någonsin har läst en bok.

Det finns ju alltid det här med fantasy och låtsasvärldar men för mig var de mest udda platserna de här (titeln är länkad till recensionen där det finns mer info om boken)


Arktis: Liv i en värld av snö och is av Felix Heinzenberg och Ole Jorgen Liodden
Jag har alltid fascinerats av miljöerna både på Arktis och Anarktis och hur något kan överleva där och den här boken bsvarade många avb mina frågor.

Fladdermöss - i en värld av ekon av Johan Eklöf och Jens Rydell
Som nog många vet så är jag enormt djurintresserad och fladdermöss och de unika miljöer de lever i var något nytt för mig men också något jag mer än gärna skulle vilja besöka (i och med att de finns i så många olika, skiftande miljöer)




5 kommentarer:

  1. Arktis låter väldigt kallt för mig, brr. En fladdermöss flög in i mitt hår en gång, har ganska tjockt hår men till slut fick jag bort den.

    SvaraRadera
  2. sett dokumentär i svt om männiakor i Arktis och Anarktis.

    SvaraRadera
  3. P.S.
    sonen sov ett par nätter i snöbivack i Jämtland förra veckan, tjugo minus.

    SvaraRadera
  4. Skulle jag råka hamna mitt i isen tror jag inte att läsning vore något för mig ... hellre då ha händerna under en tjock renfäll! Men en hörbok skulle förstås funka!

    SvaraRadera
  5. jag säger bara Frostbiten. livet vid polcirkel och kring Yukonfloden

    SvaraRadera