söndag 18 februari 2024

Smakbit på söndagen vecka 7: Häxjakten av Margit Sandemo

 

Ännu en natt med 4 tim sammanhängande djup sömn, trots det tidigare sänggåendet. Det verkar soim att två sena kvällar påverkar  efterföljande tidig kväll positivt så det ska bli spännande att se hur det blir inatt, Än så länge är jag ändå pigg och då är det dags att delta i Astridtereses En smakebit på söndag.

Min läshastighet har fortfarande inte kommit igång ordentligt så jag fortsätter läsa på samma bok i sängen dvs smakbiten kommer från sidan 100 i Häxjakten  (titeln är länkad till Bokus sida där det finns mer info om boken) av Margit Sandemo

"Han väntade. Ville inte blanda sig i avgörelsen. Hans huvud surrad av allt det de nu gått igenomav planer, sedan den förnäma damen kommit med sitt överraskande erbjudande, han täbnkte öer, hur mycket han visste om gårdsskift, och var ganska rädd att han tagit sig vatten över huvudt. Men hur skulle ha ha kunnat tacka nej till tt sådant förslag? Mat till Silje och de små... De hade frågat mycket, damerna. Om vad han visste om gårdsekonomi, om ladugårdens besättning, djuravel och åkrarnas gröda, om rytmen där, vilka sorter som borde avlösa varandra för att inte jorden skulle pinas ut. Och han hade svarat så gott han kund, och kunde bara hoppas att de var förnöjda med hans ofullkomliga insikter"






12 kommentarer:

  1. Är det en ny- eller omläsning? Kan ju vara skönt att läsa något bekant när man är trött!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nyläsning! Har tidigare bara hört talas om den här serien men en ur personalen lånar nu ut sina egna böcker til mig så jag ska äntligen få läsa dem.

      Radera
  2. har inte läst Isfolket, men jag känner till Sandemo. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. Det tar ett tag att ta sig igenom den serien kan jag tänka mig

    SvaraRadera
  4. Gøy å se at Sagaen av isfolket fortsatt leses. God søndag til deg:)

    SvaraRadera
  5. Jeg gleder meg sånn til den nye Isfolket-boken :-) Jeg har lest Isfolket om igjen og om igjen siden de først kom ut. Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  6. Skönt att ha en bok att läsa ändå, fast det inte går så fort fram i den.

    SvaraRadera
  7. mycket att läsa om man ska gå igenom Sandemos böcker.

    SvaraRadera
  8. Jag tror inte att jag skulle orka ta mig an den serien när jag vet hur många böcker det finns.

    SvaraRadera